Gelikt

recensie: Songs About Jane

Het eerste album van Maroon 5, getiteld Songs About Jane, is kortgezegd weinig opzienbarend. Het geluid dat deze jongens uit Los Angeles voorbrengen valt het best te beschrijven als een mix van vele verschillende zeer bekende invloeden. Stop Stevie Wonder, Jamiroquai, Dave Matthews, Matchbox 20 en Michael Jackson samen in een cocktailshaker, goed schudden en je hebt Songs About Jane. Het album werd geproduceerd door Matt Wallace, die we al kennen van werk voor andere mainstream popbands als Dog’s Eye View en Blues Traveler. Gelikt is het sleutelwoord.

~

Dit woord heeft nogal eens een negatieve ondertoon. Ik kan me de muziek van Maroon 5 echter niet anders voorstellen. De typisch Amerikaanse funky tracks die door de band worden voorgebracht zijn prima en swingen de pan uit. Het album kent een aantal uitschieters naar boven en een of twee naar beneden. Natuurlijk mag ook de obligate ballad voor de broodnodige afwisseling niet ontbreken. De stem van Adam Levine is goed en heeft een intensiteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld Rob Thomas, de leadsinger van het eerder genoemde Matchbox 20. Ook klinken de gitaren heerlijk strak en overtuigend.

Succes

Op de website is te lezen dat er reeds 115.000 exemplaren zijn verkocht en dat de band onder andere al bij David Letterman mocht komen optreden. In de Verenigde Staten doen de heren van Maroon 5 het dus al heel goed. Niet vreemd voor een band die zich een dergelijk ultrahip geluid heeft aangemeten. Of Europa ook zal volgen? Moeilijk te zeggen, Dave Matthews en Matchbox 20 zijn hier zeker niet de sterren die zij daar zijn. Aan de andere kant: Matthews, die op het gebied van de smetteloze productie van zijn platen ook een aardig woordje mee kan praten, scoorde in Nederland echter pas een bescheiden hit toen hij op de ultracommerciële toer ging met het verschrikkelijke Space Between, dus misschien is er wel ruimte voor Maroon 5 in Nederland.

~

Met name het eerste gedeelte van het album is erg de moeite waard. De band maakt popmuziek,waarbij je niet stil kunt blijven zitten. Het tweede deel is iets minder vurig en vooral de vreemde live versie van Not Coming Home is erg storend voor de coherentie van Songs About Jane. Verder zou ik mezelf echt moeten forceren om meer zinnige dingen te zeggen over dit album. Het is gewoon een erg strakke, gelikte plaat en daar is in deze zin van het woord niets mis mee.

Link: