Niets meer, niets minder

recensie: Ian Siegal - Man & Guitar

.

Op Man & Guitar horen we opnames gemaakt door de BBC, in de fameuze Royal Albert Hall tijdens het London Bluesfest in 2013. Het is in al zijn eenvoud, en met alle foutjes, een recht-voor-zijn-raap-opname zoals we Ian Siegal ook van het podium kennen.

Evenveel energie
Wie de band van Ian Siegal ooit live aan het werk heeft gehoord en gezien, zal de wens om dat op cd vastgelegd te krijgen kennen. Een vraag die de man dan ook vaak heeft gehoord, net als het verzoek om zijn solo-optredens op te nemen. Met Man & Guitar is er een combinatie van beide, zoals Siegal schrijft in de verder karige informatie op de verpakking van dit album.

Bluesman Siegal speelt een mengeling van eigen composities, covers en traditionals, zoals we hem kennen vanuit het clubcircuit. Al doet hij daar ook wel eens een show met louter covers, bijvoorbeeld als hij zijn eigen nummers beu is vanwege de opnames van een nieuw album. Maar of het nu eigen liedjes zijn of liedjes van anderen: de energie waarmee Siegal speelt blijft groot. Zo is het ook op deze negen composities tellende live-plaat, de drie intermezzo’s niet meegerekend.

Hoogtepunten
Siegel start het album met een riedel op zijn gitaar. Tevreden memoreert hij dat het goed is, om vervolgens in te zetten met het eerste nummer: ‘The Silver Spurs’, een van zijn eigen composities. Siegal gaat direct in een hoge versnelling. Het publiek beloont hem met een fijn applaus. Dat het echt live is, laat Siegal het publiek weten door te vertellen dat de opname inclusief foutjes zal zijn. Maar wie hoort de fouten van een routinier op het podium die speelt of zijn leven ervan afhangt?

Hoogtepunten noemen van Man & Guitar is lastig. Als Siegal verhaaltjes vertelt in een liedje is dat heel vermakelijk. Zeker als het een verhaal is over ‘Callo Del Cielo’, waarbij het publiek gaat meelachen. En daar waar Siegal het beste uit zijn gitaar Charlie weet te halen in het Charlie Patton-nummer ‘Pony Blues’, gecombineerd met zijn gedreven manier van zingen en voordragen, is het opnieuw genieten geblazen.