Emocore met een briljante zanger

recensie: Face Tomorrow – The Closer You Get

“Dit is een verhaal over passie, intensiteit en eerlijkheid. Over vijf mensen die hun leven willen geven voor hetgeen waarin zij geloven. Face Tomorrow gaat niet over beroemd worden en niet over het volgen van de laatste trends. In een muzikaal landschap dat bewolkt wordt door neppe emoties, prefab troep en geldzoekers, wil Face Tomorrow het zilveren randje zijn.” Soms moet je niet denken dat je het als recensent beter kunt zeggen dan de band zelf. Face Tomorrow geeft op haar eigen website al duidelijk haar missie in de muziekwereld aan en maakt deze instelling helemaal waar. De passie voor muziek spat vanaf de eerste minuut van de CD.

~

Het vijftal Face Tomorrow (genoemd naar een nummer van de band Mouthpiece) bestaat sinds 1997, maar is in de loop der jaren vaak van bezetting gewisseld. De band heeft de publiekprijs van de Grote Prijs van Nederland uit 2001 op zak en bracht in het verleden in eigen beheer twee EP’s uit. Noorderslag en Lowlands volgden en de band deed de afgelopen twee jaar 250 optredens. Sinds 2002 staan ze bij Reflections onder contract. The Closer You Get is hun tweede plaat bij dit label, na het in 2002 verschenen For Who You Are. Met de single Sign Up en bijbehorende video en promotoer probeert de band nu definitief het land te overtuigen van haar kwaliteiten.

Gevarieerde plaat

The Closer You Get begint met een grunge-achtig gitaarintro, gevolgd door een mooie melodielijn in Back To The Starting Line. Een heldere en goed afgewerkte zangpartij blijkt direct het dominante kenmerk van de muziek te zijn. Zanger Jelle Schrooten weet een uitgebalanceerde combinatie van mooie melodieuze zang en ruige schreeuwpartijen neer te zetten. Het tweede nummer Sign Up doet af en toe een beetje denken aan The Offspring, terwijl bij het derde nummer Reflection op een lager tempo een degelijke rocksong wordt neergezet die eerder doet denken aan Muse. Al snel is dus duidelijk dat deze plaat erg gevarieerd is.

Helder eigen geluid

Het mooie van Face Tomorrow is dat de muziek zich niet in een hokje laat drukken en dat ze dus ook moeilijk te vergelijken is met al bestaande bands. Misschien dat The Spirit That Guides Us een beetje in de buurt komt, maar het werk van Face Tomorrow is een stuk melodischer. Voor de duidelijkheid zou je de muziek kunnen omschrijven als een combinatie van pop en punkrock, anderen noemen het ook emocore. De scherpe gitaarrock en frisse sound van de band zet een helder eigen geluid neer wat het meest tot zijn recht komt in het nummer Disappointment. Je zit niet te wippen op je stoel maar de muziek springt om je heen als een schuur vol zojuist vrijgelaten nertsen. De band slaagt er wonderwel in om je in elk nummer mee te slepen en hun geluid in je hoofd te tatoeëren.

Definitieve doorbraak

Elk nummer op The Closer You Get is uniek. Het geluid van Face Tomorrow is herkenbaar door een typische gitaarsound en de fantastische zanger, maar desondanks lijkt geen enkel van de twaalf songs op een ander. Daardoor blijft de plaat verrassen, ook als je hem al een groot aantal keer hebt gedraaid. Ik hoop dat de band tijdens de promotoer die er aan zit te komen veel succes heeft en binnenkort bij een groter publiek door mag breken. The Closer You Get is zeker het juiste album om de wereld te laten zien wat Face Tomorrow in haar mars heeft. Het ziet er dan ook naar uit dat dit album de definitieve doorbraak van de band inluidt.