Leuk voor een fifties feestje

recensie: The Rock & Roll years

Volgens mij is er maar één manier om het anarchisme van MP3 en Kazaa tegen te gaan en dat is door muziek betaalbaar te maken. Dat kan door bijvoorbeeld tweedehands winkels en Marktplaats.nl af te struinen, maar er zijn ook bijvoorbeeld platenmaatschappijen die goedkopere cd’s uitbrengen. Daarom deze keer aandacht voor een box met cd’s van maatschappij Disky. De grote vraag is of het sullige imago van dergelijke boxen terecht is, of dat dit misschien dé oplossing is voor de muziekbusiness.

~

De Box is stevig. Drie Cd’s in een kartonen omslag, die eenvoudig, maar sfeervol is. Geen overdadige luxe, maar wel degelijk. Het is soms moeilijk om, als je geboren bent toen de uitvoerende artiesten al onder de zoden lagen, je in te leven in de muziek van deze generatie. De kwaliteit van de opnamen is echter dusdanig goed, dat er al snel wordt geswingd met je voorouders.

Vaak een bekende noot

~

Ondanks de generatiekloof liggen veel nummers erg bekend in het gehoor. Dat is opvallend om er geen uitvoeringen van bijvoorbeeld Elvis Presley op te vinden zijn. Veel namen van artiesten zeggen in eerste instantie weinig. Maar desondanks komen de songs Reet Petite, Great Balls of Fire, Runaway en The Wanderer me erg bekend voor. Ook staat het origineel van La Bamba van Ritchie Valens op de collectie. Zo hoor je gedurende de hele collectie regelmatig een bekende noot.

Niet duur

Deze CD box is niet duur (bijna 10 euro), maar biedt dan ook evenveel muziek die ook op twee CD’s had gepast. Het geheel is heel lowbudget uitgevoerd, maar het is duidelijk dat op de geluidskwaliteit niet bezuinigd is. De nummers klinken lekker en zullen voor de liefhebber zeker een leuke verzameling zijn. Een echte vervanging voor de Rock ‘n’ Roll freak zullen ze echter nooit worden, daarvoor is de selectie net te willekeurig. Een leuke verzameling om ‘iets uit die tijd’ te hebben dus, voor avondjes in de fifties sfeer.
Het sullige imago van dergelijke boxen is dus deels waar. Qua uitvoering voldoet deze box daar wel aan, het is netjes gedaan, maar allemaal net iets te zuinig. Maar op de muziek is geenszins bezuinigd en daar gaat het om. Toch is dit niet de oplossing voor de malaise in de muziekbusiness, daarvoor zal meer moeten gebeuren.