Variatie in de schaduw
Afgelopen zomer debuteerde Beirut met het alom bejubelde Gulag Orkestar, waarop de piepjonge Zach Condon een moderne mix van balkanfolk en klezmer bracht. In de schaduw van Beirut kwam A Hawk And A Hacksaw met hun derde plaat The Way the Wind Blows. Terwijl de vorige platen qua stijl alle kanten opvlogen, komt de wind van A Hawk And A Hacksaw dit keer duidelijk vanuit het oosten, of beter gezegd, vanuit het zuidoosten van Europa. Het is opzwepende Balkan Brass en Klezmer wat het duo dit keer brengt, al dan niet geïnspireerd en met medewerking van diezelfde Beirut.
Verschil
Het verschil tussen het gevierde debuut van die jonge alleskunner Zach Condon en het enigszins onopvallende A Hawk And A Hacksaw is dat de laatste een veel gevarieerder album aflevert: The Way the Wind Blows is een plaat met meerdere stijlen en lagen. De muziek is in een behoorlijk modern jasje gestoken, zonder dat de traditionele klanken gekunsteld overkomen. Dit heeft wellicht te maken met de medewerking van de helden van de Balkan Brass: Fanfare Ciocarlia. Beirut’s Gulag Orkestar kende echter meer gevoel en muzikalere diepgang: dat was muziek die je op verschillende plekken kon raken.
Luisteren
Toch valt de wereldmuziek van A Hawk And A Hacksaw behoorlijk in de smaak met stampers als The Sparrow en Gadje Sirba of met het beklemmende Salt Water, dat op een gemiddelde soundtrack niet zou misstaan. Het zijn de vele georkestreerde nummers die de plaat zonder al te veel moeite dragen. Leek opener In the River te veel beïnvloed door de hulp van Condon in dat nummer, de rest van de plaat staat zijn mannetje ook wel op zichzelf. Een mooie plaat voor de liefhebbers van de moderne mix van traditionele klanken. Ga het luisteren en doe dat met de koptelefoon, zoals Barnes en Trost dat graag willen: dan merk je hoe fijnzinnig deze plaat is. Er gaat een wereld aan geluiden, traditie en lagen voor je open en het oostelijke deel van Europa komt tot leven.