Waanzinnige hartstocht
“You were born a princess and must accept it”. Met dit afscheid stuurt koningin Isabella I van Castilië in 1496 haar dochter Juana naar Vlaanderen om te trouwen met Philips de Schone. Een politieke ‘blind date’ die uiteindelijk de ondergang van Juana wordt.
Eigenzinnig
De Spaanse regisseur Vicente Aranda (Jealousy, The Naked Eye) komt na een langzame start goed op gang. De scènes aan het hof zijn sfeervol en erotisch getint. Aranda schildert Juana als een eigenzinnige vrouw af, een vrouw die haar eigen kinderen de borst geeft en de confrontatie met rivalen niet uit de weg gaat, zelfs met schaar en zwaard aangaat. Pilar López de Ayala haalt het onderste uit de kan en laat als Juana een breed scala aan emoties zien. Ze transformeert van meisje tot een verleidelijke vrouw (en moeder). Ze blijft zelfs overeind tegenover de geduchte en bloedmooie minnares Aixa, gespeeld door Manuela Arcuri. Ayala kreeg voor haar rol terecht een Spaanse Goya. Danielli Liotti hoeft dan ook niet veel meer te doen dan mooi en koninklijk te reageren.
Smakelijk als een soap
Juana’s transformatie tot obsessieve echtgenote heeft iets moderns door de nadruk op lust en jaloezie. De verschuiving naar de strijd om de troon aan het eind van de film komt hierbij niet helemaal uit de verf, maar de scène waarin Juana haar gram haalt bij het parlement maakt veel goed. De vraag blijft echter: Was Juana nu gek of niet? Kan ze gezien worden als een slachtoffer? Aranda benadert Juana’s vermeendegekte vanuit hartstocht, maar laat het laatste oordeel hierover open. Al met al is dit historisch melodrama even smakelijk als een hedendaagse soap, met de nodige oorlog in de politieke arena en de slaapkamer.