Oude films nieuw op dvd
.
The Disappearance
(Stuart Cooper 1977 • Paradiso)
Het is een interessant onderwerp voor toekomstige filmstudies: de huurmoordenaar in films. Denk aan Alain Delons personage uit Le Samouraï of de killer uit Wonk Kar Wai’s Fallen Angels. Keer op keer lijkt de huurmoordenaar de perfecte outsiderrol te vervullen in films. Zo ook in Stuart Coopers The Disappearance, een film die het best kan worden samengevat als een curiosum. The Disappearance gaat over de kille huurmoordenaar Mallory (Donald Sutherland), wiens vrouw verdwijnt kort voordat hij een mysterieuze opdracht moet vervullen.
Cooper maakte ook de experimentele en poëtische oorlogsfilm Overlord (1975) en lijkt erg beïnvloed te zijn geweest door de films van John Boorman en Nicholas Roeg. Twee scènes uit The Disappearance lijken op directe hommages aan deze Britse regisseurs. Visueel is de film stijlvol en Cooper speelt ook met de vertelstructuur door fragmentarisch te monteren. Maar het uiteindelijke resultaat is niet geheel geslaagd of spannend doordat het verhaal voorspelbaar is en wat romantische banaliteiten bevat. Sutherland is verder acceptabel, maar soms ongeloofwaardig als complexe huurmoordenaar. Verder worden er bijrollen vervuld door John Hurt en Christopher Plummer. De dvd bevat afgezien van wat trailers geen extra’s.
The Professor (La prime notte di quiete)
(Valerio Zurlini, 1972 • Paradiso)
Er zijn in de film wat wenken te vinden naar de nieuwe veranderingen die door de jaren zestig zijn voorgebracht. Zo wordt er over Mao gesproken en rookt Delon nonchalant een peuk als hij voor de klas staat. Maar afgezien hiervan is The Professor een saaie en pretentieuze film die een platgetrapt plot over een meester die verliefd wordt op een leerling nog enigszins artistiek probeert te maken. Dit gegeven wordt twee uur lang uitgesponnen zonder dat de tragische conclusie een emotionele punch heeft. Daarnaast lijdt de film onder vreselijke jazzmuziek, die aanzwelt als Delon doelloos langs het strand wandelt. Zurlini’s films met hun licht artistiekerige stijl kunnen niet in de schaduw staan van de films van grote Italiaanse cineasten als Michelangelo Antonioni. Ze zullen een voetnoot blijven bij de Italiaanse cinema.
The Shoes of the Fisherman
(Michael Anderson, 1968 • Warner)