Mooie plaatjes
De Japanse mooifilmer Shunji Iwai (Swallowtail Butterfly, Love Letter) wordt evenzeer gehaat als gelauwerd. Sommigen zien zijn vertellingen als gebakken lucht, anderen als briljante kunstfilms. Iwais meest recente zwijmelfilm Hana and Alice (2004) zal met zijn schitterende vormgeving ook veel aanhangers vinden, maar is opnieuw eigenlijk niet meer dan een lege huls van oppervlakkig uiterlijk vertoon.
Bedrogen
In de esthetica van Iwai is alles mooi. De man bezit een uitzonderlijk gevoel voor vormgeving, en filmt met zorgvuldige kadering, cameravoering en vooral natuurlijke belichting alles even schitterend: beeldschone meisjes, knappe jongens, balletuitvoeringen, bloemen, zomerse avonden, enzovoorts. De regisseur kan zelfs een grassprietje lyrisch doen lijken. Ook de tranentrekkende soundtrack – indrukwekkend genoeg door Iwai zelf gecomponeerde kamermuziek – werkt hard mee. Een balletscène tegen het einde van de film is hiervan een fraai voorbeeld: met magnifieke belichting en weelderige muziek wordt een solo-balletuitvoering een lust voor oog en oor. De steeds weer terugkerende melodieën met dromerige strijkers en speelse pianoklanken zijn prachtig, maar blijven maar doorklinken, soms hele scènes lang. Je wordt er gemakkelijk door ontroerd, maar voelt je bedrogen zodra je er ook maar even over nadenkt.