Melken met de hand
.
Voor de 75-jarige Paul Bedel begint elke dag hetzelfde. In de schemering melkt hij zijn koeien en aan de grote houten keukentafel leest hij de krant van gisteren (die zijn broer hem komt brengen). Al zijn hele leven woont Paul met zijn twee zussen, die evenals hij ongehuwd zijn, in een boerderij op de uiterste westkaap van Normandië. Hij boert zoals zijn ouders dat deden, met een roestige dorsmachine uit 1937 en een hooibalenmaker uit 1956. De tijd krijgt geen vat op hem, zoals de krijtrotsen al eeuwen weerstand bieden aan de schurende zeewind.
Genre op zich
Paul dans sa vie wijkt in meerdere opzichten af van deze plattelandsportretten. In de eerste plaats is het een opzichtig in documentairestijl geschoten film. Een beetje rommelig ook, met een voice-over, maar ook met de nerderige jongen Fabrice, die als een soort aangever door het beeld wandelt. Mauger maakt gebruik van video en legt minder nadruk op poëtische plaatjes dan in de andere plattelandsdocumentaires. Zijn film is geen romantische ode aan het boerenleven, met boeren en boerinnen die hun leven ondergaan als zenmeesters, maar vertelt vooral het verhaal van één man. En dat is prettig.
Trouw aan de grond
De buitenwereld sijpelt door in Paul dans sa vie en juist daaraan ontleent de film zijn kracht. Alles gaat nog als vroeger in huize Bedel. Het hooi wordt met grote vorken op hopen geveegd, er wordt met de hand gemolken en Paul en zijn zussen kennen alle koeien nog bij naam. Hoe mooi het ook klinkt, soms is het echt onhandig. Vooruitgang bestaat namelijk wel, maar Paul blijft het hardvochtig ontkennen. Dat is een tragisch gegeven: een oude man die op zijn eigen manier vecht tegen de vergankelijkheid. Het is een thema dat ons allen aangaat en tevens het knappe aan de film. Mauger presenteert ons geen geïsoleerde en gestileerde idylle, maar legt de vinger op de zere plek en stelt vragen die het boerenleven ver ontstijgen.