Onpolitieke klucht
.
Jardins en automne is een film over een man die weer van het leven gaat genieten, nadat hij zijn topbaan als minister kwijt is geraakt door politieke intriges. Als hij weer terugkeert naar zijn moeder in een Franse volksbuurt, leert hij de mensen kennen die hij als politicus had moeten vertegenwoordigen. Helaas weet Otar Iosseliani’s banale film niet tot de verbeelding te spreken.
Gimmicks
Iosseliani’s film heeft veel gimmicks. Opvallend is bijvoorbeeld de rol van Michel Piccoli als de moeder van Vincent. Piccoli is als een van de weinige acteurs overtuigend, in een rol die eigenlijk alleen als grap bedoeld is. Een ander gekunsteld element vormen de vele dieren die in de film voorkomen. In zijn functie als minister krijgt Vincent een Toekan cadeau van een Afrikaans staatshoofd. Deze van een grote snavel voorziene vogel zit voor de rest van het verhaal in een te klein kooitje en doemt in bepaalde scènes op. Daarnaast speelt een cheeta een vergelijkbare rol. In een interview hintte Iosseliani dat hij de dieren op een speelse manier wilde gebruik als metaforen voor macht, als in een fabel. Maar ook dit element komt over als een gimmick die afleiding probeert te bieden voor de manco’s van de film.
Zo wordt er onovertuigend geacteerd. Séverin Blanchet weet in zijn debuut weinig waar te maken als de minister, die overkomt als een laconieke man die alles maar over zich heen laat komen. De ontwikkeling die de film als onderwerp heeft, wordt daardoor niet tastbaar voor de toeschouwer. De rest van de cast is net zo onovertuigend, deels omdat hun rollen zich verder niet kunnen ontwikkelen en eendimensionale typetjes zijn.