Angst om de regie kwijt te raken
In Erwin Olaf, On Beauty and Fall volgt Michiel van Erp fotograaf Erwin Olaf in een periode waarin hij doorbreekt in het buitenland. Van Erp heeft een goed oog voor de contrasten in Olafs leven: tussen glamour en burgerlijkheid, verlegenheid en veeleisendheid, en tussen schoonheid en verval.
Gelukkig blijkt de regisseur gecharmeerd van de lange fotograaf. De documentaire Erwin Olaf, On Beauty and Fall is een registratie van de herfst van 2008, waarin Olaf keihard werkt en daarnaast in het buitenland stad en land afreist om zijn werk te promoten. Dat eist zijn tol, vooral omdat hij lijdt aan longemfyseem, waardoor hij zich eigenlijk niet te veel mag inspannen.
Dwergen met erecties
De opwinding die Olaf bij anderen oproept, lijkt hem zelf nauwelijks te beïnvloeden. Nuchter en een beetje verlegen ondergaat hij alle drukte. Maar Van Erp toont ook zijn andere kant: scheldend op de set, omdat de modellen niet doen wat hij wil, of op de camera die het begeeft. Als het op zijn werk aankomt, is alle verlegenheid verdwenen.
Scherpe contrasten
Het echte thema van Erwin Olaf, On Beauty and Fall, is verval: ouder worden, aftakeling, en ten slotte sterven. Van Erp vraagt dóór, zonder het bekende venijn in de staart, en weet Olaf pijnlijke uitspraken te ontfutselen. Het is alsof je naar een tweegesprek tussen twee oude vrienden kijkt. Dat komt ook omdat Olaf Van Erp de hele tijd bij zijn naam noemt, alsof hij de kijker eraan wil herinneren dat het een geregistreerde versie van de werkelijkheid betreft. Of alsof de fotograaf in hem de regie niet helemáál uit handen kan geven.