Rouwverwerking in den vreemde

Michael Winterbottom profileert zich graag als een cinematografisch duizendpoot. Van literaire bewerking (Jude) tot rauw Brits realisme (Butterfly Kiss) en van uitstapjes naar postmoderne farce (24 Hour Party People en A Cock and Bull Story) naar dystopische science fiction (Code 46) en arty porno (9 Songs).
Als regisseur is Winterbottom schijnbaar ongebonden aan een genre. Dat daarbij zijn enthousiaste genrehoppen vaak ten koste gaat van het verhaal blijkt sterk uit zijn nieuwe film, het rouwverwerkingdrama Genova. De film, die qua toonzetting erg leunt op Nicolas Roegs klassieker Don’t Look Now, ademt veel sfeer uit, terwijl het verhaal geruisloos voorbij gaat zonder de kijker echt geboeid te houden.
~
Het gezin verkeert na het ongeluk in een staat van rouw. De jonge Kelly is door schuld getekend, terwijl Mary haar het ongeval kwalijk neemt. Om de herinneringen te ontvluchten en een nieuw leven op te bouwen besluit de vader van het gezin (Colin Firth) om naar Europa te gaan. Hij krijgt een kans om in Genua te doceren en zijn dochters reizen vertwijfeld met hem mee naar de Italiaanse stad. De relatie tussen Mary en Kelly verslechtert als ze in een vreemd landen gedwongen worden om snel te aarden. De puberende Mary doet dit voornamelijk door Kelly te negeren en zich te storten in het uitgaansleven. Ze ontdekt haar seksualiteit en crosst met Italiaanse jongens achterop scooters door de stad. Kelly trekt zich daarentegen verder terug en wandelt vaak alleen door de sinistere steegjes van het centrum. Haar ondraaglijke schuld zorgt voor een paranormale wending in het verhaal als zij de gedaante van haar gestorven moeder denkt te herkennen.
Verdwaald in de steegjes
~
Ondanks wat sterke punten lijkt Genova toch slechts een vingeroefening van een regisseur die zich weinig lijkt te bekommeren om zijn publiek. De film werkt het beste als een bij vlagen sensueel reisverslag zonder een diepere inhoud. Een poging tot rouwverwerking die uiteindelijk uitmondt in een zonnig, maar oppervlakkig uitje in den vreemden.