Romantiek van lood
Het werk van de Engelse schrijver William Shakespeare (1564-1616) is een onuitputtelijke inspiratiebron voor schrijvers, muzikanten en filmmakers. Zijn oeuvre bestaat niet alleen uit tragedies zoals Romeo and Juliet, maar ook uit gedichten, sonnetten en komedies. The Merchant of Venice (1596-1598) is zo’n komedie, voor het eerst verfilmd in 1908 en in 2004 verfilmd door de Britse regisseur Michael Radford. Radford is vooral bekend geworden met Il Postino (1994), die met een Oscar werd onderscheiden. The Merchant of Venice gaat hem echter moeilijker af.
Joodse woekeraar
Venetië, de veertiende eeuw. Bassanio (Joseph Fiennes) is verliefd op de welgestelde Portia (Lynn Collins) en vraagt zijn rijke vriend Antonio (Jeremy Irons) 3000 dukaten te leen, om Portia voor zich te winnen. Antonio stemt toe, maar zijn geld zit in handelsschepen, dus vraagt hij Shylock (Al Pacino), een joodse woekeraar, om een lening. Het gevolg is een gevaarlijk contract: als Antonio niet op tijd terugbetaalt heeft Shylock recht op een pond vlees uit de hartstreek van Antonio’s lichaam. Was Shakespeare een antisemiet? Moeilijk te zeggen. Shylock is weliswaar een vloekende vrek en de christelijke Antonio vergevingsgezind en vroom. Toch laat hij Shylock zeggen: “Hath not a Jew eyes, hath not a Jew hands, organs, dimensions, sense, affections, passions?”Blije broer
Van romantiek blijft in The Merchant of Venice weinig over. Al Pacino’s vertolking van Shylock is zo sterk dat we bijna vergeten waar het om begonnen is: de romance tussen Bassanio en Portia. Vooral de scène waarin Shylock merkt dat zijn dochter Jessica (Robinson) er vandoor is gegaan met de christelijke Lorenzo (Charlie Cox) is hartverscheurend. Toch is deze afleiding niet de enige reden waarom de romantiek niet van de grond wil komen. Was Fiennes in Shakespeare in Love (1998) als William Shakespeare net een dronken vlindertje dat om Viola de Lesseps (Gwyneth Paltrow) heen fladderde; in The Merchant of Venice lijkt hij een blije broer die zijn zus weerziet. Bovendien wordt er te snel van de ene scène naar de andere gesprongen, waardoor zowel de tragedie als de romantiek ongeloofwaardig overkomen.