Schipperen tussen liefde en onmacht

Het was een idee van hoofdrolspeler Jean-Louis Trintignant om Haneke’s nieuwe film Amour te noemen. Want ondanks dat de film doorspekt is met de dood, is er ook opvallend veel liefde. Een liefde die danig op de proef wordt gesteld, dat wel.
~
Het lijkt zo’n mooie invulling van hun oude dagen. Geen zorgen om geld, hun vrije tijd doorbrengend met hun grootste passie: muziek. Maar Amour is een Hanekefilm, waarin geluk en onbezorgdheid niet vanzelfsprekend zijn en aan een zijden draadje hangen. Het leven is bewerkelijk en onvoorspelbaar en kan zomaar, ineens, een andere wending krijgen.
In Caché (2005) wordt een man plots achtervolgd door zijn verleden. In Das Weisse Band (2009) veranderen onderlinge relaties in een gemeenschap na vreemde gebeurtenissen. Amour toont hoe het leven van twee geliefden na een beroerte op ingrijpende wijze anders wordt.
Onbeantwoorde vragen
Met het gelukkige, onbezorgde ouder worden rekent Haneke snel af. Wanneer Georges en Anne de dag na het concertbezoek aan de keukentafel zitten, lijkt Anne ineens heel ver weg. Terwijl haar blik ergens in het oneindige zweeft, wordt Georges door paniek bevangen. Er is iets wezenlijk mis, zoveel moge duidelijk zijn. Die paniek valt in zijn ogen te lezen. Maar ook de liefde. Als kijker voel je het: Georges laat Anne niet alleen. Ze gaan dit samen doorstaan.
~
Lijden naast liefhebben
Dat registreren gebeurt dicht op de huid, binnen de muren van hun Parijse appartement. De camera legt vast hoe de aftakeling en dood steeds dichterbij komen. Haneke is niet terughoudend in het tonen van Annes lijdensweg. Hoe ze steeds meer de grip op zichzelf kwijtraakt. Haar bed onderpist. Alleen maar ‘mal‘ roept en onverstaanbare monologen uitkraamt.
Maar het is niet alleen Annes lijdensweg die zichtbaar is. Op subtiele wijze laat Haneke zien wat sterven met een mens doet. Hoe een huis, dat zich eens vulde met muziek en gezelschap, verwordt tot een plek van aftakeling. Op het nachtkastje verschijnen steeds meer medicijnen, de telefoon wordt niet meer opgenomen, bezoek wordt geweerd. Wanneer Eva in een gesprek met haar vader haar zorgen uit, laat Georges op ferme wijze weten dat dit hun bestaan is. Hun wereld. Een wereld van sterven, van afscheid van elkaar nemen.
~