Onverwoestbare filmserie. Helaas…
De pas vierde Terminator-film in een kwart eeuw suggereert een filmreeks waar zorgvuldig mee wordt omgegaan en goed over wordt nagedacht. Tot en met deel drie is voor die stelling wat te zeggen, maar bij Terminator Salvation blijkt dat een misvatting. Het door James Cameron geschapen en groot gemaakte universum is bij regisseur McG en kornuiten helaas niet in goede handen.
2018
En nu is het 2018: veertien jaar na Doomsday. Kleine groepjes mensen leveren her en der verzet tegen Skynet en haar robots in een desolaat, postapocalyptisch landschap. Connor is een van hen: een mythische figuur, maar nog niet een absolute leider van verzet. Hij krijgt in de loop van de film te maken met de mysterieuze Markus Wright (Sam Worthington uit Somersault) die, zoals we in een met christelijke symboliek doordrenkte openingsscène zien, in 2003 in zijn dodencel instemt met het doneren van zijn lichaam aan Cyberdyne Systems, de makers van Skynet.
Het valt te prijzen dat regisseur McG en scenarioschrijvers John D. Brancato en Michael Ferris (het duo was ook verantwoordelijk voor Terminator 3: Rise of the Machines) ervoor kozen de sjabloon van de eerste drie delen voor een groot deel los te laten en te proberen een nieuw universum te creëren. Een wereld die gelukkig ver weg blijft van de bubblegum-films van McG’s vermakelijke Charlie’s Angels. McG kan goed overweg met actiescènes en CGI, maar helaas heeft hij grote moeite met acteursregie en dramatische ontwikkeling. En dat terwijl hij Christian Bale wist te overtuigen mee te doen door hem te vertellen dat het in Terminator Salvation niet alleen om actie zou gaan, maar dat het vooral om karakterontwikkeling zou draaien. Au, laat de film nou op dit punt ernstig falen. Worthington (eind dit jaar ook te zien in James Camerons Avatar) houdt zich redelijk staande, evenals Anton Yelchin als een jonge Kyle Reese. Bale zelf (die in feite een veredelde bijrol speelt) zet echter een eendimensionaal, humorloos personage neer, waar je als kijker slechts schouderophalend naar kan kijken.Vrouwen
Maar er wringt meer. Zo is er die bijna tè mooie gevechtspilote die moet zorgen voor… Ja, voor wat eigenlijk? Romantiek? Een stoer wijf à la Linda Hamilton zoals in Terminator 2? Beide opzetten overtuigen totaal niet. Of Bryce Dallas Howard (niet de minste actrice) als de vrouw van Connor, die drie zinnen tekst heeft en na veertien postapocalyptische jaren nog opvallend goed opgemaakt is, mèt het kapsel netjes in model. Of Helena Bonham Carter (Sweeney Todd) die ronduit ongeloofwaardig is, slecht zelfs. Enfin: we kunnen zo we nog even door gaan, vooral als het om de vrouwenrollen gaat.