Bejaardenliefde in jongerenfilm

Bij sommige films vraag je je af voor wie hij eigenlijk gemaakt is. ’n Beetje verliefd is zo’n film. Twee aardige verhaallijntjes, grappig uitgewerkt, prettig geacteerd, maar wie gaan er naar toe? Martin Koolhoven en schrijver Maarten Lebens wilden met deze in de bioscoop uitgebrachte Telefilm waarschijnlijk het succes van Shouf shouf habibi! en Het schnitzelparadijs evenaren, de multiculticomedy’s die grote hits werden bij een jong, veelkleurig publiek. Maar als alle aandacht uitgaat naar de liefde tussen twee oudere blanke mensen, zullen de toegestroomde jonge fans van Yes-R (het rappende neefje van Ali B dat hier zijn filmdebuut maakt) bedrogen uitkomen.
~
Straattaal
’n Beetje verliefd begint veelbelovend, als de zeventienjarige half-Marokkaanse Omar (Yes-R) zijn Nederlandse opa (Ad van Kempen) in hedendaagse straattaal probeert te bewegen te gaan daten. Zijn goedbedoelde tips (“Laat die chick vooral praten, maar zeg zelf zo min mogelijk”) pakken aanvankelijk niet zo goed uit: de flamboyante Vlaamse uit de contactadvertentie (Geert de Jong) zit nu tegenover een ongemakkelijk zwijgende boer. Snel trekt hij zich terug op de wc om Omar telefonisch om nader advies te vragen.
Deze bijzondere chemie tussen opa en kleinzoon gaat echter snel verloren, omdat het verhaal zich concentreert op de opbloeiende liefde tussen de twee bejaarden. Wel wordt dit verhaal met veel humor gebracht. Soms wat flauw, met wat onvermijdelijke Viagra-grappen, maar vaker ook verrassend subtiel. Dit is wel toevertrouwd aan de actrices die de tegenstribbelende dochters spelen, Tjitske Reidinga en Plien van Bennekom, die prima kunnen switchen tussen typetjes en droogkomische dialogen.
Omar ondergesneeuwd
Het is echter jammer dat de verhaallijn rond Omar hierdoor ondergesneeuwd raakt. Zijn liefde voor een Turks meisje moet worden bevochten door een typisch Turkse olieworstelpartij met haar broer. Opa is ooit worstelkampioen geweest – al zou je het niet zeggen – en kan de aartsluie Omar dus trainen. Ook dit levert een aantal komische momenten op, die Yes-R goed weet uit te spelen. Erg opwindend is het allemaal niet.
~
Het lijkt erop dat scenarist Maarten Lebens, die voorheen vooral kinderfilms en –series schreef, niet weet wat hij wil. Het eerder dit jaar door hem geschreven Wild Romance ging niet over Herman Brood maar over diens manager, en nu verschuift de aandacht opnieuw naar wat een zijlijn zou moeten zijn. In beide gevallen levert het nog best genietbare films op, maar het zou fijn zijn als iemand Lebens bij zijn volgende project eens wat meer bij de les houdt.