Behind Enemy Lines

recensie: Behind Enemy Lines

In Behind Enemy Lines zit een bizarre scène die eigenlijk model staat voor de hele film. In deze scène kondigt een scherpschutter aan dat hij bereid is 48 uur te wachten op zijn vijand. Na dertig seconden echter wordt het wachten hem te veel en rent als een idioot op zijn vijand af. Deze is echter niet volslagen debiel: hij heeft zich ergens anders vertopt en weet de sluipschutter in zijn rug aan te vallen, maar niet met finesse en gepaste stilte. Nee, al schreeuwend benadert hij hem. Het gevolg is dan ook soldaatje spelen op kleuterniveau.

~

Actie en vliegen

Owen Wilson (Rushmore, Meet The Parents) is Lt. Chris Burnett. Niet tevreden met zijn carrière bij de marine wil hij zijn ontslag indienen. Actie en vliegen is wat hij zoekt. Het enige wat hij moet doen is boven Bosnië vliegen en de boel wat in de gaten houden. Tijdens een verkenningsvlucht worden Burnett en zijn collega Stackhouse neergehaald door Servische raketten. Al gauw wordt Stackhouse gevonden en koelbloedig afgemaakt. Na zijn dood staat Burnett er alleen voor en kan het kat en muis spel beginnen.

~

Admiraal Reigart (Gene Hackman) wil een reddingsoperatie voor Burnett opzetten, maar wordt hierin tegengewerkt door een Franse admiraal van de NATO. Hij wenst geen Franse soldaten op het spel te zetten voor één Amerikaanse soldaat. Burnett was al alleen, maar met deze feiten lijkt de kans op redding wel tot nul gereduceerd.
Als goedgetraind soldaat kun je natuurlijk wel een tijd overleven, alhoewel Burnett meer van de Rambofilms geleerd lijkt te hebben dan van zijn opleiding in het leger. Als een idioot rent hij heen en weer in het open veld, ligt tussen de rottende lijken, overleeft tankaanslagen, rent als een volleerde held dwars door een mijnenveld – het lijkt hem allemaal niet te deren. Integendeel, naarmate Burnett meer in de problemen komt, lijkt hij steeds meer te genieten.

Psychopate grijns

Burnett overleeft alles zonder enige moeite. Wanneer Reigart zijn eigen carrière op het spel zet om Burnett te redden, blazen de Amerikanen al grijnzend een volledig leger op. Eenmaal gered besluit Burnett met een psychopate grijns op zijn smoel dat hij toch nog maar een tijdje bij de marine moet blijven. Iedereen lacht instemmend.

Behind Enemy Lines is het debuut van John Moore (1970). Afkomstig uit de reclamewereld is hij vertrouwd om mooie plaatjes te maken en dat kan hij goed. We zien Burnett van de ene ansichtkaart naar de andere lopen. Moore haalt werkelijk alle technische middelen uit de kast om de film toch nog enig cachet te geven, dit uiteraard tevergeefs. De meeste trucjes werken niet, zijn overbodig of werken storend.

Je moet wel van heel goede wil zijn en je verstand kunnen uitschakelen wil je zonder kleerscheuren Behind Enemy Lines overleven.