Een droom uit de koude oorlog

Wie geen verbanden kan leggen tussen The Birds, Jorge Luis Borges en de koude oorlog, moet zich laten meenemen door Double Take. De film is als een gelaagd filmessay over machtswisselingen in de internationale politiek en de subversieve macht van media, met als beginpunt de ontmoeting tussen Alfred Hitchcock en zijn dubbelganger.
~
Angsten
Parallel aan dit verhaal ontvouwt de koude oorlog zich in beelden die Grimonprez suggestief aan elkaar monteert. Van de ruimterace naar de ontploffing van de eerste waterstofbom en de Cubaanse raketcrisis. De spanningen op internationaal vlak worden in Double Take gespiegeld aan de angsten die Hitchcock uitbuitte. De regisseur gebruikt scènes uit Hitchcocks films die door hun tegenoverplaatsing met beelden uit de koude oorlog gecontamineerd zijn. Grimonprez laat ook reclames door zijn film opdoemen die een bepaald tijdsbeeld geven. In de herhalingen daarvan ontstaat een kritiek op hoe massamedia, vooral de televisie, onze percepties beïnvloeden.
~
Maalstroom
Met dit thema, dat ook terugkomt in Grimonprez’ gebruik van nieuwsbeelden en reclames, begeeft de regisseur zich op het terrein van de postmodernist Jean Baudrillard, die schreef over hoe beelden van de werkelijkheid de echte werkelijkheid vervagen. De fascinatie van Grimonprez voor Hitchcock is ook in de lijn van een cultuurfilosoof als Slavoj Žižek: die behandelde de meester in The Pervert’s Guide to Cinema (2006). Hitchcock is nog steeds een regisseur die hedendaagse denkers boeit door zijn gebruik van de psychologie van angst.
~
Double Take is net als Curtis’ film deels een revisionistische behandeling van dit conflict. Grimonprez stelt tegelijk hedendaagse gebeurtenissen subtiel aan de kaak door daar subtiel naar te verwijzen. Het is aan de kijker om de verbanden te leggen en het is te prijzen dat Double Take genoeg mysterieuze poëzie en gelaagde spanning bevat om je zo ver te krijgen.
Lees hier een interview met Johan Grimonprez.