Figuren in een landschap
.
In Je veux voir speelt Deneuve zichzelf. In Libanon besluit zij om het land in te trekken om te zien wat de oorlog voor sporen heeft achtergelaten. Haar gids is acteur Rabih Mroué en de film volgt hen in hun tocht door het Libanese landschap dat getekend is door jarenlange conflicten. Toch heeft het gebied ook een onverschillige en tijdloze schoonheid, die mooi wordt gevangen in hypnotiserende shots aangevuld met een dromerige shoegaze-soundtrack.
Monologen
Nadat Deneuve en Mroué een verwoest dorp bezoeken rijden ze naar een VN-post. In monologen wordt op een associatieve wijze beschreven wat er in het land gebeurd is. Maar de film presenteert geen historische feiten en schetst ook niet de context van het conflict. De film eindigt in een nachtelijk Beirut, waar ondanks de oorlog nog steeds een vitaliteit en energie is die onuitroeibaar lijkt en hoop biedt voor de toekomst.
Je veux voir heeft een langzaam tempo, maar wordt gaandeweg een effectief experiment in inbeeldingsvermogen. De film kan misschien het beste geclassificeerd worden als een roadmovie in de zelfreflecterende stijl van Abbas Kiarostami en doet in zijn aanpak denken aan Kiarostami’s Life and Nothing More, waar de filmmaker in een door een aardbeving geteisterd Iran op zoek gaat naar de acteur die in een van zijn films heeft gespeeld.