Raadselachtige alledaagsheid
![](https://8weekly.nl/wp-content/uploads/2008/5981-de-witte-ballon-f.jpg)
.
De witte ballon was in eerste instantie bedoeld als een film voor kinderen. Toch is Jafar Panahi’s mengeling van sociaal-realisme en poëtische symboliek vooral voer voor volwassen filmliefhebbers. De film won in 1995 de Gouden Camera in Cannes en zette daarmee de Iraanse cinema wereldwijd op de kaart. De witte ballon is nu op dvd uitgebracht en bevat een interview met Panahi waarin hij vertelt over hoe zijn opvallende debuut tot stand kwam.
In De witte ballon wordt een 7-jarig meisje gevolgd tijdens de jaarwisseling in Teheran. Ze wil graag een bijzondere goudvis hebben die ze heeft gezien bij een winkelier. In Iran zijn goudvissen een traditioneel cadeau voor het nieuwe jaar. Ze krijgt uiteindelijk haar moeder zo ver om haar geld te geven, zodat ze de vis kan kopen. Vervolgens volgt de kijker het meisje terwijl ze verschillende obstakels moet overwinnen om de goudvis te bemachtigen. Ze verliest het geld verscheidene malen en er duiken verschillende personages op die haar helpen of juist hinderen.
Onschuldige zoektocht
Panahi geeft in een bijgevoegd interview aan dat hij het eenvoudige verhaal als een basis wilde gebruiken voor een sociaalkritisch portret van verschillende buitenstaanders in Iran. Het meisje komt gedurende haar tocht mensen tegen die verdwaald lijken of niet thuishoren in Teheran. Een arme Afghaanse jongen verkoopt ballonnen om rond te komen. Een soldaat is op verlof en probeert naar zijn familie te gaan. Panahi portretteert deze personages subtiel door de ogen van het meisje dat nieuwsgierig is, maar daarnaast ook haar angst voor vreemden moet overwinnen. In de interactie met deze personen leert ze een realiteit kennen die raadselachtig en complex is.