Tijdloze trilogie kon beter

De Taiwanese Hsiao-hsien Hou (The Puppetmaster, Millennium Mambo) is een regisseur die als geen ander de gemoedstoestand van de kijker in de melancholische versnelling weet te zetten. Zijn dagelijkse taferelen zien er zo sober uit dat een beter voorbeeld van realisme in een film nauwelijks denkbaar is.
In Three Times weet hij die klasse weer een paar keer te tonen. De film was gepland als een trilogie die door drie verschillende regisseurs gemaakt zou worden. Toen dit niet leek te lukken nam de Taiwanese meester zelf alle delen voor zijn rekening, met wisselend resultaat. Zijn meesterschap komt vooral uit de verf in de eerste van de drie vertellingen: A Time for Love.
A Time for Love
~
A Time for Freedom
~
A Time for Youth
~
Hou weet minder goed om te gaan met de moderne tijd lijkt wel. De laatste film komt in ieder geval niet realistisch over: je voelt niet mee met de karakters, omdat ze voortdurend rare beslissingen nemen. De acteurs weten er ook geen raad mee: het verwarde meisje krijgt clichématige trekjes en de jongen is ook zoekende naar zijn personage. De laatste film lijkt daardoor misplaatst in een drieluik dat verder weet te boeien en dat door de vorm en stijl tijdloos is.