Film / Films

AFFF 2002

recensie: Zilveren Méliès voor The Devil's Backbone

Alle 8 festivals van de EFFFF (Europese Federatie van Festivals van Fantastische Films) kennen per jaar een zilveren Méliès toe aan een Europese film uit het programma, die daarmee genomineerd is voor de gouden Méliès die in maart 2003 wordt uitgedeeld in Luxemburg (in 2004 is Amsterdam aan de beurt). Deze prijs is bedoeld om de Europese fantastische cinema artistiek en economisch te ondersteunen.
De winnaar van de zilveren Méliès van het FFF van Amsterdam werd dit jaar geen horrorfilm, geen fantasy, zelfs geen science fiction, maar een menselijk drama met bovennatuurlijke elementen. Een even voorspelbare als volkomen terechte beslissing, hoewel de jury (in een slecht voorbereide toespraak) even aan zichzelf deed twijfelen door een “eervolle vermelding” aan te geven voor het Duitse gedrocht Das Experiment, één van de slechtste films van het festival.

~

De 37-jarige Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro lijkt zijn bescheiden en intelligente Spaanstalige films af te wisselen met aanzienlijk minder verheffende en betrekkelijk duurdere Amerikaanse genrefilms. Hij debuteerde in 1993 met het veelgeprezen ingetogen horrordrama Cronos. In 1997 mocht hij zijn Hollywooddebuut presenteren: de stupide maar redelijk vermakelijke pulphorror Mimic.

Gruwelijk geheim

~

Vorig jaar kwam hij weer met een tegenhanger: The Devil’s Backbone. De film speelt ten tijde van de Spaanse Burgeroorlog in een afgelegen weeshuis voor kinderen van vermoorde Republikeinse militairen en politici. De nieuweling Carlos wint na verloop van tijd het vertrouwen van de andere kinderen, maar ontdekt ook een gruwelijk geheim dat te maken heeft met de brute conciërge Jacinto (Eduardo Noriega, sinds Tesis een superster in Spanje), een geest en een verdwenen jongetje. Het verhaal is op zich niet zo bijzonder of interessant, maar de manier waarop Del Toro het in beeld brengt wel. Deze film ziet er schitterend uit, de regie is bijzonder subtiel, en de acteerprestaties (vooral van de kinderen en van Federico Luppi, de hoofdrolspeler uit Cronos) zijn geweldig. Onder de continue dreiging van oorlogsgeweld speelt een drama dat aangrijpend en menselijk wordt gemaakt door de integere regie en acteurs, en waarin de verschijning van een geest geen moment onwerkelijk overkomt. Een bijzondere prestatie van een begaafd filmmaker.

Bizarre strip

~

Del Toro’s volgende film werd inderdaad weer een peperdure Hollywood-geweldfilm: het vervolg op het in 1998 zo succesvolle Blade, destijds geregisseerd door Stephen Norrington. Het is te hopen dat Del Toro inmiddels niet overstag is gegaan voor het grote publieksvermaak: zijn volgende project is namelijk een strip van de bizarre Tweede Wereldoorlog-strip Hellboy van Mike Mignola.

Niet in de bioscoop

The Devil’s Backbone draaide vorig jaar al in Engeland is daar ook verkrijgbaar op video en DVD. Een Nederlandse bioscooprelease gaat vreemd genoeg vooralsnog niet gebeuren, maar zeker is dat de film in oktober op video verschijnt bij Warner Home Video.