Consequent puberaal

Een klein meisje krijgt per ongeluk een vork in haar oog geramd. Een dikke basisscholier wordt zo hard gepest dat ze uit het raam springt, waarop haar bloed rijkelijk over het schoolplein vliegt. Kinderen worden aangesproken met “vuile bastaardhond met je vadsige teringtyfuskuttenkop”.
~
Verloren
Terkel ondergaat hetzelfde leed als de meeste schoolkinderen: rivaliserende kliekjes, vervelende schoolreisjes, brute pesterijen en onbegrijpende ouders, maar in de film zijn de kwellingen met een overdaad aan cynisme uitgebeeld. Hoewel een groot deel van de humor van de originele versie in Deense tradities en in de dialecten en accenten van de scholieren ligt (helaas verloren gegaan in de nasynchronisatie), is de door en door puberale humor in de film universeel. Alle volwassenen zijn fout, de taal is overdreven grof, de pesterijen sadistisch.
Radio
~
Technisch niets bijzonders dus, maar thematisch wel degelijk, want Terkel wijkt nooit af van zijn politieke incorrectheid. Het happy ending dat de film heel even lijkt te krijgen is zelfs een geslaagde ironische greep; een goede boodschap maakt plaats voor een cynisch slot. Matthesen en de animatoren halen zo elke denkbare vorm van moralisme consequent onderuit. Terkel in de shit blijft in zijn resolute anarchisme geheel trouw aan de puberale mentaliteit die hij met zoveel overgave uitbeeldt.