Klassiekers nieuw op dvd

.
Point Blank
(John Boorman, 1967 • Warner)
“What’s my last name?“, vraagt een dame die zojuist het bed gedeeld heeft met Walker, een crimineel die zijn gram wil halen nadat hij erin geluisd is. Walker antwoordt met “What’s my first name?“, een repliek die boekdelen spreekt over zijn karakter en over de stijl van Point Blank. Het was een van de eerste films van de Britse regisseur John Boorman, die er zijn Amerikaanse debuut mee maakte. Zoals zoveel regisseurs van zijn generatie voorzag hij zijn film van een duidelijke Europese impuls: het gangster/thriller-genre is oer-Amerikaans, maar de vorm allesbehalve. Boorman speelt een schitterend spel met tijd en ruimte, en benut een kitscherig kleurenpalet (imposant, aangezien het Boormans eerste film in kleur is). Dit maakt Point Blank een bijna abstracte misdaadfilm – zeker een van de meest memorabele popartfilms van de jaren zestig – en tegelijkertijd een spannend portret van een man met een missie.
~
Serpico
(Sidney Lumet, 1973 • Sony)
In Serpico speelt Al Pacino de enige rechtschapen politieman in een door corruptie verdorven corps. Met een mengeling van naïviteit en moed probeert hij zich aanvankelijk staande te houden tussen de argwanende dienders, en keert hij zich later actief tegen hen, met alle gevolgen van dien. Deze morele lading is eenduidig en dus nauwelijks interessant, zodat een portret van een tragische held resteert.
~
The Passenger
(Michaelangelo Antonioni, 1975 • Sony)
Jack Nicholson (tot voor kort de eigenaar van de rechten van deze zelden vertoonde film) speelt in The Passenger een journalist die besluit de gedaante van een pas overleden man aan te nemen, die een wapenhandelaar blijkt te zijn. Antonioni richt zich puur op abstracte betekenis, en dit maakt de film zeer ontoegankelijk. Hij voegt enkele opmerkelijke visuele motieven in (met als hoogtepunt een hypnotiserend lang tracking shot aan het eind), maar de regisseur weigert een greintje suspense te leveren die de vorm van de film – een pure thriller – belooft.
~