Verdwaald in Blue Tomorrows

De meningen over regisseur David Lynch zijn sterk verdeeld. Is hij nu wel of niet (a) krankzinnig (b) een geniale kunstenaar (c) een ordinaire oplichter (d) een slechte binnenhuisarchitect? Lynch is hoe dan ook een meester in het scheppen van angstaanjagende mysteries in de vele werelden binnen zijn eigen bizarre universum. Hij maakt derhalve ontroerende portretten van vrouwen in verwarring: verliefde, gekwelde, verdwaalde, mishandelde en gevallen vrouwen.
Om Inland Empire, zijn jongste, bijna drie uur durende epos, te filmen maakte hij de opmerkelijke keuze voor een eenvoudige digicam (een Sony PD150). Een technische verrassing, maar vertrouwd is dat er weer geen touw aan vast te knopen is, hooguit een dunne zijde draad. Laura Dern, die eerder schitterde in zijn films Blue Velvet en Wild at Heart, is fenomenaal in haar vele gedaantes: zij is om beurten een actrice die een actrice die een andere actrice die de hoer Susan Blue speelt die op Hollywoods Sunset Strip hoogst onaangenaam ten val komt. Dern acteert als een prachtige, levende matroesjkapop.
Labyrint
~
~
Beklemmend
~
In een kolderiek intermezzo is er plots onverklaarbaar bruisend leven in zo’n stille ruimte. Het wordt dan gevuld met synchroon dansende Sunset Strip-hoeren, begeleid door de wervelende Goffin/King-danshit The Locomotion. Heeft dit iets te betekenen of is Lynch voor even weer de abstracte kunstschilder van voor zijn filmcarrière, die ineens een achteloos trefzekere penseelstreep neerzet als mooie maar betekenisloze toevoeging? Schoonheid die verder niets te betekenen heeft mag er ook wezen, of niet soms?
Oceanen
Tijdens de aftiteling, na bijna drie monumentale uren, lijkt het even alsof Lynch zijn publiek danig om de tuin heeft geleid wanneer de complete cast de revue passeert. Vrolijk dansend, lachend, plagerig de zaal in kijkend. Ach, willen ze misschien zeggen, maakt u zich vooral niet ongerust, ’t was maar een dans naar de muziek van David’s waanzin. Het goede nieuws hieromtrent komt van David Lynch zelf. Onlangs in een interview vertelde hij over zijn hartgrondige hekel aan verklaringen afleggen als het om zijn beweegredenen gaat. Hij is een intuïtieve visuele artiest en, beste filmliefhebbers, hoe u Inland Empire interpreteert of ervaart is hem om het even. U heeft allemaal helemaal gelijk. Inland Empire is een meesterlijk hallucinaire carnaval. Of zoals Stantons personage Freddie Howard het verwoordt: “Er zijn oceanen van mogelijkheden“. Dat dan weer wel, en met David Lynch kunt u in elke daarvan verdrinken.