Film / Films

Geweld lost niets op

recensie: A History of Violence

Hij heeft wel eens gezegd dat zijn films veel ‘waarheidsgetrouwer’ zijn dan zogenaamde realistische films (lees: Hollywoodproducties). Omdat David Cronenbergs films, precies als het echte leven, geen duidelijk begin of slot hebben. Zelfs de dood is niet het einde. In Videodrome (1983) blijft het onduidelijk wat er zal gebeuren met James Woods, nadat die zichzelf door het hoofd heeft geschoten. En vermoordt de opdringerige persmuskiet in The Fly (1984) nu Jeff Goldblum, of heel iets anders? Bij Cronenberg blijft niets wat het is.

~

In A History of Violence, de nieuwste film van de Canadese auteurcineast, is die gedaanteverwisseling aanwezig, maar toch anders. Tom Stall (Viggo Mortensen) woont in een huis met een wit hek in Nergenshuizen, heeft twee kinderen, is eigen baas en geniet van een geslaagd huwelijk. Maar als twee psychopaten hem en zijn medewerkers bedreigen, ontpopt deze all american huismus zich als een geroutineerd scherpschutter en vuistvechter. Is Tom wel echt Tom? Wat voor een restauranthouder berooft heden ten dage nog eigenhandig twee getrainde moordmachines van het leven?

Achterdocht

Dat het publiek Tom toch nog even het voordeel van de twijfel gunt, ligt aan Mortensens goudeerlijke kop en spel. Want de kijker voelt natuurlijk op z’n klompen aan dat er niets kan kloppen van Toms bescheiden ‘gewoon geluk gehad’. (De film zou trouwens knap saai zijn, als Tom toch gewoon een geluksvogel bleek. En wat zouden we dan moeten aanvangen met de titel?)

Tom Stall, tovenaarsleerling

~

Op eenzelfde manier houdt Cronenberg de spanning erin. Wat kan er nog gebeuren nadat Tom de twee boeven hardhandig de zaak uitjaagt? Maar dan introduceert de regisseur uit het niets nog een lijn, en dan nog een; telkens als tovenaarsleerling Tom uit een situatie ontsnapt met fysiek machtsvertoon, veroorzaakt hij een nieuw probleem. En dan heeft Stall ook nog problemen thuis, met een zoontje dat vaders gedrag imiteert op lijf en leden van de plaatselijke pestkop. Na negentig minuten is de film dan ook wel afgelopen, maar het verhaal geenszins: geweld lokt in A History of Violence altijd meer geweld uit. Een wat obligate boodschap misschien, maar wel interessant en spannend verpakt. Een hoogstaande spanningsboog dus, prima spel, en een ‘maatschappijkritische’ strekking. Als een puzzelstukje past A History of Violence in Cronenbergs reeds ontzagwekkende oeuvre.