Zwaarmoedig drama
‘Een waargebeurd verhaal’. Zo opent de nieuwste film van Clint Eastwood, Changeling. De toevoeging ‘gebaseerd op’ is opzettelijk weggelaten aangezien het verhaal van Christine Collins zo onwaarschijnlijk is dat elke twijfel rond de feitelijke weergave ervan vermeden moest worden. Het gerucht gaat zelfs dat de Gouden Palm in Cannes aan de neus van Eastwood voorbij ging omdat twee juryleden weigerden te geloven dat dit verhaal echt gebeurd was.
Changeling is niet de beste film die Clint Eastwood in de laatste jaren heeft afgeleverd. Nu is dat ook moeilijk gezien de kwaliteit van Mystic River, Million Dollar Baby en het oorlogstweeluik over de slag bij Iwo Jima, maar het blijft spijtig. Het contrast met een film als Mystic River, waarin de scheidslijnen tussen goed en kwaad geregeld vervagen en geen enkel personage als eendimensionaal wordt weergegeven, is groot. In Changeling zijn goed en kwaad wel duidelijk gescheiden en blijven de personages daarom minder interessant. Ook stilistisch is de film minder dan we van Eastwood gewend zijn. De regisseur excelleert in het minimalisme en in het weergeven van situaties zonder enige opsmuk. Daar wordt in Changeling echter flink afstand van genomen. Het Los Angeles van 80 jaar geleden ziet er erg fraai uit, maar het is duidelijk te merken dat hier met een filmset wanhopig geprobeerd wordt een vergane tijd terug te roepen.
Indrukwekkende bijrollen
Die euvels hebben echter te maken met het scenario en de art-direction en minder met de regie van Eastwood. Die is zoals gebruikelijk ijzersterk. Hij weet de acteurs zonder uitzondering tot grote hoogtes te stuwen en hoewel de aandacht begrijpelijkerwijs uitgaat naar sterren Angelina Jolie en John Malkovich, zijn het de bijrollen die de meeste indruk maken. Michael Kelly als behulpzame politieagent, Amy Ryan als prostitué in een psychiatrische kliniek en Jason Butler Harner als ijzingwekkende seriemoordenaar leveren uitstekende prestaties.Ook weet Eastwood, als geen enkele andere regisseur op dit moment, emotionele mokerslagen uit te delen die je nog dagen blijven achtervolgen. Dat doet hij in Changeling geregeld en het is dan ook een van de zwaarmoedigste films die de laatste tijd zijn gemaakt. Die zwaarmoedigheid is echter ook de grootste kracht van de film. Eastwood geeft de kijker geen houvast, geen happy ending waar deze wellicht naar verlangt. In het realisme waar Eastwood naar streeft is daar geen plaats voor. Hoewel dat een grote groep mensen wellicht zal afschrikken, is het een geluid dat gekoesterd dient te worden.