Schoonheid van het beeld

The American begint in de Zweedse sneeuw. Een man en een vrouw lopen, duidelijk verliefd, over een uitgestrekte witte vlakte. De vrede wordt bruut verstoord als er plotseling op hen geschoten wordt. De man besluipt zijn belager, schiet hem neer, gaat vervolgens naar zijn vriendin en jaagt een kogel door haar rug. Zonder mededogen.
~
Geweten
Jack krijgt echter steeds meer last van gewetenswroeging. Hij is het zat de hele wereld over te moeten reizen om mensen te vermoorden en wil niet meer leven met de constante dreiging dat het zomaar mis kan gaan. Daar komt bij dat hij geplaagd wordt door een toenemende eenzaamheid en behoefte heeft aan gezelschap, iets dat onmogelijk is in zijn vakgebied waar hij beroepshalve iedereen moet wantrouwen.
Na zijn succesvolle filmdebuut
~
Corbijn zelf ziet The American graag als een eigentijdse western. Een buitenstaander doet zijn entree in een slaperig stadje, dat door zijn komst wordt ontwaakt. De film eindigt zelfs met een heuse shoot-out. Corbijn wil dit punt echter iets te veel benadrukken, mede door in een café de slotscène van
~