Kunstmatige diepgang
.
Vijftien jaar geleden bedacht Anthony Minghella een scenario over een ontwricht huwelijk, zo vertelt hij op het audiocommentaar van Breaking and Entering. Hij had het nog even te druk met het regisseren van o.a. The English Patient en Cold Mountain, maar uiteindelijk kwam hij er toch aan toe om zijn eerste eigen scenario sinds zijn debuut Truly, Madly, Deeply te verfilmen. Als dat geen verwachtingen oproept…
Werkelijk alles heeft een symbolische betekenis in Breaking and Entering. De titel verwijst naar de twee inbraken die het nieuwe architectenbureau van Will (Jude Law) en Sandy (Martin Freeman) in de Londense wijk Kings Cross krijgt te verduren. Alle hippe Apple computers worden buitgemaakt door een atletische jongeman, die zich met acrobatische toeren toegang tot het kantoor weet te verkrijgen. Maar ook in Wills relatie met de Zweedse Liv (Robin Wright Penn) vallen er letterlijk en figuurlijk scherven. Liv is depressief, niet in de laatste plaats omdat haar dochter Bea (Poppy Rogers) weigert te slapen en te eten en dwangmatig turnoefeningen doet.Bij de achtervolging van de jonge inbreker Miro (Ravi Grafon) komt Will erachter waar die woont. Miro blijkt over een charmante moeder (Juliette Binoche) te beschikken. Deze Amira is getraumatiseerd door de oorlog in haar geboortestad Sarajevo. Ze geeft zich dan ook niet zonder slag of stoot gewonnen als Will haar leven binnendringt.
Wilde vos in keurige yuppentuin
Blindstaren op spitsvondigheden
Een intelligent plot, grootse acteurs, een beroemde regisseur, genoeg budget, een sterke crew en een soundtrack van Underwold… Al met al had Breaking and Entering een intellectueel arthouse-meesterwerkje moeten worden. Dat de film toch niet bevredigt ligt aan het scenario van Minghella. Alle parallellen en symboliek ten spijt, een boeiend verhaal levert het scenario niet op. De dialogen zijn geforceerd, de karakters ondoorgrondelijk. Van de gesloten Will en Liv kom je te weinig te weten om met ze mee te leven. Amira is dan weer het andere uiterste, als de vrolijke, gevoelige Bosnische vol levenslust. Minghella heeft een sterke voorkeur voor stereotypen. Je kunt aan de haar- en huidskleur al aflezen of het personage koel- dan wel warmbloedig is.