Mijlpaal
In het afsluitende deel van het tweeluik rond Graaf Skarbek, Een Bronzen Hart, presenteren Rosinski en Sente een stripverhaal dat tussen de andere strips van de afgelopen jaren zijn gelijke niet kent. Na het veelbelovende openingsdeel was het een tijdje stil rond Graaf Skarbek, en vriend en vijand wachtte vol spanning af hoe het verhaal zou gaan aflopen. Alle verwachtingen zijn waargemaakt: hier is stripgeschiedenis geschreven.
In het openingsdeel rond de schilder Louis Paulus, die zichzelf als Graaf Skarbek aan de wereld toonde, waren talrijke plotwendingen verwerkt, die van bijna elke gebeurtenis een nieuwe verrassing maakten. Maar aan het einde van dat eerste deel leek het erop dat al het nodige wel gebeurd en gezegd was, en dat er in feite alleen nog maar een ontknoping hoefde te volgen. Een tweede deel leek dus eigenlijk te grenzen aan uitmelkerij. Het tegendeel bleek echter waar: Sente gaat in dit album nog verder in op het verleden van Skarbek, en langzaamaan komen we steeds dichter bij het heden. Dat gaat niet zonder slag of stoot; langzaamaan wordt duidelijk wat er écht is gebeurd nadat Louis Paulus van de aardbodem verdween.
Geweldige plotwendingen
Behalve dat het nog onbekende deel van het interessante levensverhaal van de schilder Louis Paulus wordt verteld, haalt Sente in Het Bronzen Hart nog veel meer uit de kast. Wederom wordt de lezer telkens op het verkeerde been gezet. Steeds als je denkt dat nu toch echt alles duidelijk is, gebeurt er iets onverwachts. De plotwendingen zorgen ervoor dat dit verhaal naar een niveau wordt getild dat slechts een handjevol albums de afgelopen jaren heeft weten te bereiken. En Het Bronzen Hart voldoet niet alleen in alle opzichten aan de hooggespannen verwachtingen, het doet er zelfs nog een schepje bovenop. Als leuke extra bevat het verwijzingen naar een aantal beroemde personen uit de tijd waarin het verhaal speelt: Frédéric Chopin en Victor Hugo worden op een vernuftige wijze in het verhaal verweven. Sente suggereert aan het einde zelfs dat Victor Hugo’s verhaal rond de Graaf van Monte Cristo lichtelijk gebaseerd zou zijn op het verhaal van Graaf Skarbek – een leuke verwijzing naar Sentes eigen inspiratie.Een briljante greep
Qua tekenwerk had Rosinski zichzelf al eens eerder uit een diep dal bevrijd, en in Het Bronzen Hart weet hij zijn prachtige schilderwerk voort te zetten. Waar hij in de Thorgal-serie de laatste jaren nog maar matig tekenwerk liet zien, dat een zekere luiheid en tegenzin uitstraalde, schildert hij er in Skarbek prachtig op los. Zijn aparte stijl is zeer origineel en straalt een zeker (hernieuwd) enthousiasme uit. Het afwezig laten van de voor strips zo karakteristieke zwarte contourlijnen, is een briljante greep geweest, die bovendien perfect aansluit bij Rosinki’s tekenstijl. Voor de echte liefhebbers is er een mapje met ex-librissen verkrijgbaar, maar enige haast is geboden, want de oplage is beperkt. Het mapje voegt helaas niet zoveel toe als de bij het eerste deel verschenen ex-librissen: er is gekozen voor minder mooie prenten, die bovendien sterk op de afbeeldingen in het album zelf lijken.
Een mijlpaal
De wraak van Graaf Skarbek: Een Bronzen Hart is een album dat iedere zichzelf respecterende striplezer eigenlijk niet aan zich voorbij mag laten gaan. De combinatie van de uiterst geslaagde nieuwe tekenstijl van Rosinski en het zeer doordachte scenario van Sente zorgt voor een album van het hoogste niveau. Dit tweeluik behoort wellicht tot de beste strips ooit, en vormt hoe dan ook een mijlpaal in de carrière van beide auteurs én in de stripgeschiedenis.