Artsen zonder grenzen
Wie zegt dat een kostuumdrama braaf moet zijn? The Knick laat met liters gutsend bloed en een dreunende electroscore zien en horen dat een historische ziekenhuisserie allesbehalve keurig hoeft te zijn.
New York, 1900. The Knickerbocker Hospital staat in een wijk waar vroeger de beter gesitueerden woonden, maar waar nu immigranten en zwarten zijn ingetrokken. Door deze arme klandizie heeft het ziekenhuis moeite het hoofd boven water te houden. Met revolutionaire operatietechnieken en schimmige handeltjes proberen de directeur en hoofdchirurg het hospitaal rendabel te houden.
De hoofdpersoon is John Thackery (gespeeld door een koortsige Clive Owen). Wanneer zijn leermeester overlijdt komt hij als chirurg aan het hoofd te staan van de medische staf van The Knick, zoals de bijnaam van het ziekenhuis luidt. In een tijd dat operaties nog niet vanzelfsprekend waren en ook barbiers een mes hanteerden, zorgt de ambitieuze Thackery met zijn revolutonaire operatietechnieken voor de ene medische doorbraak na de andere. Op een paar mislukte experimenten meer of minder kijkt hij niet. Alles voor de wetenschap is zijn motto. Ook wordt er een leuk centje bijverdiend met de verkoop van de overleden patiënten.
Tussen de tenen
Met Thackery heeft The Knick een ijzersterk centraal karakter in huis. Om het hectische bestaan vol te kunnen houden, begint hij de dag met een spuit cocaïne tussen de tenen. De nachten brengt hij door in een Chinese hoerenkit, over artsen zonder grenzen gesproken. En zo progressief als zijn ideeën zijn over de medische wetenschap, zo conservatief denkt hij als het gaat om sociale klasse en ras. Wanneer een hoogopgeleide chirurg met Europese kennis zich aandient als plaatsvervangend hoofd, weigert hij met hem samen te werken omdat hij zwart is. De geboycotte arts begint vervolgens een illegale kliniek voor zwarten in de stookkelder van het ziekenhuis.
Gruwelscènes
Iedere aflevering wordt opgeluisterd met een tot in detail in beeld gebrachte, vaak bloederige, operatie. Niet geschikt voor zwakke magen, maar, op vierdubbele snelheid
zijn deze gruwelscènes zo weer voorbij. The Knick werd gemaakt door Steven Soderbergh, die enkele jaren geleden het filmmaken er aan gaf. Hij richt zich nu volledig op televisie waar verhalen van een langere adem te vertellen zijn. Vergelijk het met het korte verhaal en de roman. In The Knick doet hij dat met verve. De serie schetst een complexe wereld waarin de gelaagde personages naadloos aansluiten op de historische context. Voor Soderbergh het ideale speelveld om thema’s als racisme, seksisme en sociale ongelijkheid te behandelen. De pulserende electromuziek en de surrealistische sfeer maken deze serie weer helemaal van nu. Een aanrader.