
Mysterieus imago is karikatuur
Afgelopen vrijdag stond Spinvis bij wijze van try-out voor zijn nieuwe plaat Tot ziens, Justine Keller in People’s Place in Amsterdam. 8WEEKLY zag het concert en stelde Erik de Jong later vragen over zijn nieuwe plaat, jeugdliefdes, alcohol en een rumoerig publiek.
Want rumoerig was het in People’s Place. Velen van de aanwezige bezoekers kwamen voornamelijk om hun ervaringen van de voorbije week met intimi te delen, zo leek het. Daarnaast leek Spinvis enigszins misplaatst in het wat al te modieus aandoende Amsterdamse etablissement. Dat het ondanks deze negatieve factoren een erg goed optreden werd, is knap. Zelf blijft De Jong erg rustig over fenomenen als een luidruchtig publiek. ‘Er zijn artiesten die het publiek gaan vermanen of boos weglopen. Dat is niks voor mij, en bovendien werkt het denk ik toch averechts. Dat mensen praten, wil niet zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn. Je ziet dit soort dingen steeds vaker, dat mensen meerdere dingen tegelijk doen.’
Opnemen en liveshows
~
Over ontluikende liefde en alcohol
Het publiek is vrijdag getuige van een show die een stuk harder is en een stuk minder experimenteel en gedetailleerd klinkt dan de platen van Spinvis. De overtuigende muzikanten zorgen er echter voor dat deze verandering ten opzichte van de cd’s geen gebrek is. Het is erg verfrissend om nummers van Spinvis te horen met meer ruimte voor individuele improvisatie, aangevuld met een vleugje noise of psychedelica op zijn tijd. Een sterk voorbeeld hiervan is het bedwelmende ‘Club Insomnia’ dat op de nieuwe cd Tot ziens, Justine Keller staat.
Naast dat de aanwezigen in People’s Place getuige zijn van deze wat stevigere interpretaties van de nummers, maken we ook voor het eerst kennis met de thematiek van het aanstaande album. Alcohol en een abstracte notie van de liefde lijken twee rode draden te zijn van het nieuwe materiaal. ‘Dat klopt inderdaad. Ik vind het interessant om liedjes over alcohol te schrijven. Het is een groot maatschappelijk onderwerp en het is zowel goed als slecht, mooi als verschrikkelijk. Het idee dat mensen aan zichzelf niet genoeg hebben maar ook naar een roes op zoek zijn, dat vind ik een interessant gegeven.’
~
Verantwoordelijkheidsgevoel
Spinvis beaamt dat er heel wat veranderd is sinds het uitkomen van zijn debuutplaat. In die periode was hij immers nog onbekend. Toen kon hij nog profiteren van een veel grotere anonimiteit en de daarmee gepaard gaande vrijheid bij het scheppen van zijn liedjes. Op de vraag of hij rekening houdt met zijn publiek bij het werken aan een nieuwe plaat, antwoordt de Jong ambivalent. ‘Deze liedjes zijn in feite een soort flessenpost. Tegenwoordig weet ik wel dat deze post ergens aankomt, maar nooit exact bij wie en op welke plek. Aan de ene kant hou ik er dus geen rekening mee. Ik probeer niet te denken aan verkoopcijfers of iets dergelijks tijdens het maken van nummers. Dat lijkt me ook een heilloze weg. Wel voel ik me op een bepaalde manier verantwoordelijk. Ik weet dat er mensen luisteren die mijn vorige werk mooi vonden en natuurlijk hoop je dan dat ze je nieuwe cd ook mooi zullen vinden. Het zou dus kunnen dat ik beïnvloed word door het publiek, maar dat gaat dan onbewust.’
De mythe voorbij
Spinvis heeft voor velen altijd een bepaald mysterieus aura gehad. Een zekere geheimzinnigheid hing altijd wel rond hem. Als 8WEEKLY hem hier naar vraagt, reageert hij opvallend nuchter. ‘Dat is eigenlijk allemaal marketing, daar heb ik geen invloed op. Het is ook nogal onzin, die ideeën van een eenzame kluizenaar uit Nieuwegein. Er wordt dan wel erg veel een karikatuur van me gemaakt, en dat is onnodig.’ En gelijk heeft hij. Erik de Jong maakt muziek die het verdient om serieus te nemen, zonder eendimensionale hersenspinsels op de maker ervan te projecteren. Als kunstenaar weet hij perfect een brug te slaan tussen experimentele pop, ambachtelijke liedjes en ontroerende en melancholische teksten. Dat deze unieke combinatie ook op zijn nieuw te verschijnen plaat te horen zal zijn, liet hij vrijdag in Amsterdam al even horen. Dat optreden en de sympathieke toelichting die erop volgde, maken in ieder geval extra nieuwsgierig naar het nieuwe werk.