
IDFA 2012
.
Het eerste deel van ons verslag van deze jubileumeditie van het jaarlijkse International Documentary Film Festival Amsterdam, met aandacht voor een cameravrouw onder druk, de essentie van de HEMA, de liefde voor honing, een grootse kleine geschiedenis en een ambulance zonder richting.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: Camera/Woman | Het geheim van de HEMA | More than Honey | No Place on Earth | Sofia’s Last Ambulance
Onmogelijke positie
More Than Honey
Markus Imhoof • Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland, 2012
~
Uiteraard snijdt Imhoof, die zelf de voice-over verzorgt, een heet hangijzer aan: de mysterieuze en massale bijensterfte. Mysterieus? De bijna industriële benadering van de Amerikaanse mega-imker met zijn 15000 nesten geeft wel een indicatie: schimmels, parasieten en insecticiden tasten de bijenvolken aan, die tegenwoordig triest genoeg afhankelijk zijn gemaakt van antibiotica. En de bijenvolken, waarbij het collectief als eenheid fungeert, worden rücksichtslos van elkaar gescheiden en door elkaar gegooid. Ze zijn kapot gedomesticeerd zou je kunnen zeggen. Wat dat betreft zou de gevreesde en ten onrechte verketterde killer bee, de agressieve kruising tussen de Afrikaanse en Europese bij, met zijn taaiheid wel eens de redding van het bijenras kunnen zijn. En wellicht daarmee ook van de mensheid. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Letterlijk ondergronds
No Place on Earth
Janet Tobias • VS/GB/Duitsland, 2012
~
Het verhaal van Nicola vormt de opmaat naar de overlevenden die spreken over deze bijzondere periode in hun leven. Maar de hoofdmoot van de film bestaat uit mooi gefilmde, goed geacteerde reconstructies van die periode, die het verhaal en de ontberingen goed invoelbaar maken. Het is soms moeilijk de hoeveelheid aan personages uit elkaar te houden, maar No Place on Earth verbaast en ontroert, en toont de wilskracht en het improvisatievermogen van een groep bijzondere mensen. Een fraai voorbeeld van een kleine geschiedenis die terecht groots is weergegeven. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Onscherp plaatje
Sofia’s Last Ambulance
Ilian Metev • Duitsland/Bulgarije Kroatië, 2012
~
Het is om mismoedig van te worden en verklaart waarschijnlijk de vaak ogenschijnlijk lethargische houding van de personages, die – afgaande op het gerammel en de bibberige beelden – hun werk in een soort bestelbus moeten doen die over wegen vol gaten scheurt. (Is dit werkelijk een lidstaat van de Europese Unie in de 21e eeuw?) Metev koos bewust voor een beperkte focus. Niet alleen in de manier waarop hij het gegeven behandelt, maar ook stilistisch door te kiezen voor een erg geringe scherptediepte. In beide gevallen blijkt hij helaas niet in staat de focus constant scherp te houden. Dit fascinerende onderwerp had beter verdiend. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven