Uitgedoofde emoties
.
Benadrukken van eenzaamheid
Antonioni volgt het koppel van een zaterdagmiddag tot de volgende ochtend. Er is een onderlinge afstand, maar ook een afstand tot hun eigen verleden. Een groot deel van de film zijn ze ook fysiek gescheiden. Als twee ‘strangers in the night’ passeren ze elkaar af en toe om dan weer hun eigen zoektocht te vervolgen. In eenzaamheid lijden ze en overdenken ze hun levens. De leegte die tussen hen is ontstaan symboliseert Antonioni met talloze shots waarin hun eenzaamheid wordt benadrukt. De karakters gaan ten onder in de stadsjungle waarin ze leven. Beton, staal en glas overheersen; hun omgeving is ze vijandig gezind. De lange schaduwen van de gebouwen verdringen de mensen die er moeten leven.
Tijdens een feest dat ze samen bezoeken, als ze beiden geïntrigeerd raken door een andere gast en Antonioni de leegte vervangt door een flirterige sfeer, lijkt hij een breuk te suggereren in het onvermogen tot communiceren waar alle personages last van hebben. Een plots uitbarstende regenbui wordt als een signaal gezien om los te gaan, en de feestgangers storten zich in het zwembad en laten zich vol overgave nat regenen. Giovanni is gefascineerd door de mooie maar melancholische dochter des huizes (Monica Vitti), maar het lukt ook hen niet tot elkaar te komen. Lidia’s flirt Roberto neemt haar mee in zijn auto en de camera volgt, in een lang trackingshot waarin de regen langs de ramen stroomt en de gezichten van de twee vervormt als ze verlicht worden door de straatlantaarns en dan weer verdwijnen in het donker. Ze praten en lachen, maar Antonioni bekijkt dit moment van intimiteit met gepaste afstand. Het is een sterk contrast met de kilte tussen Lidia en Giovanni die hij juist in al zijn aanwezigheid blootlegde.Schaduwen en silhouetten
Als de nacht uit de titel valt wordt de visuele stijl steeds meer gedomineerd door schaduwen en silhouetten. Het levert prachtige beelden op die versterkt worden door het metaforische karakter ervan: personages die halfverborgen zijn of waarvan alleen de contour is te zien worden in het beeld en ook in de plot geïsoleerd. Ze staan alleen. Antonioni gebruikt reflecties in ramen en een montage waarin camerastandpunten afgewisseld worden om ook op die manier te laten zien dat de communicatie verstoord is. Het beeld dat zijn karakters van elkaar hebben is nooit eenduidig omdat ze op meerdere niveaus verward zijn over de ander en die dan ook niet kunnen bereiken.
De film omarmt de vervreemding, de doelloosheid en het emotionele vacuüm van de personages totaal. In zijn pogingen om de apathie en verveling van Giovanni en Lidia te tonen riskeert La notte het optreden van diezelfde gevoelens bij de kijker. Als de twee zich onder de feestgangers begeven, banale gesprekjes voerend met de andere gasten, worden die gevoelens van alles verslindende doelloosheid alleen maar versterkt.