Ontmaskering
Het verschil tussen een gelukkige man zonder strafblad en een koelbloedige moordenaar is kleiner dan je denkt. Cell 211 opent de ogen van iedereen die de wereld indeelt in goed en slecht.
Met dit ijzersterke gegeven begint Cell 211. Vanaf het begin is er een constante spanning. Juan kan immers elk moment worden ontmaskerd. De onvoorspelbaarheid van de gebeurtenissen gaat gepaard met momenten van chaos, waardoor de dreigende sfeer van de opstand continue voelbaar is. Deze gejaagdheid wordt nog extra aangezet door een beveiligingscamera centraal te stellen en het beeld daarvan ook in de film te gebruiken.
Isoleercel
Toch doet dit niets af aan de sterke hoofdlijn van de film. Een drama ontrolt zich, waarin naar voren komt dat het verschil tussen goed en slecht soms angstaanjagend klein is of, erger nog, niet bestaat. Gevangenen zijn mensen, maar bewakers net zo goed. Of Juan een bewaker is die zich voordoet als een gevangene of een gevangene die eigenlijk een bewaker is, wordt steeds minder duidelijk. Ook het geweld waarmee de oproerpolitie een demonstratie voor de poorten van de gevangenis neerslaat, geeft te denken.
Vriendschap