Een essentiële tijdservaring
.
Kairos
Het boeiende aan de regisseurs die hierboven aangehaald worden, is dat zij in staat zijn de tijd te bezielen, hem te transformeren naar een ‘Kairos-beleving’ (de Griekse term voor de essentiële tijdservaring), waardoor er juist geen ruimte is voor verveling, maar alleen voor de ervaring. Je wordt als kijker gedwongen te kijken en te luisteren naar wat zich op het witte doek voordoet. Er wordt een beroep gedaan op je verwondering en juist door stil te staan bij kleine details keer je terug naar de essentie van ons bestaan. Een van de kenmerken van de Slow Cinema, of liever ‘verstilde cinema’, is dat omgevingsgeluid als muziek fungeert. Of het nu getwetter van vogels is, het voorbijrijden van verkeer, de wind, de regen, of het ritme van de voetstappen, het is op zo’n manier gedaan dat het muzikaal wordt. Er zijn critici die, in een poging de beweging te duiden, parallellen trekken met de Russische grootmeester Andrei Tarkovski. Terecht of niet, er is weer een filmische taal waaraan een aantal filmmakers vorm weet te geven.
Gelaagdheid
De symbolische vertelling van de film kent verschillende lagen waarop de film beleefd kan worden. Daarnaast is er de onduidelijkheid of we hier te maken hebben met de achronologische vertelling van het leven van één Yusuf, of dat er sprake is van verschillende Yusuf’s in een andere levensfase met mogelijk een zelfde voorgeschiedenis. Mede door die gelaagdheid en dubbelzinnigheid schaart Semih Kaplanoğlu zich met zijn Yusuf-trilogie vol overtuiging onder de andere arthouseregisseurs uit Turkije, zoals Nuri Bilge Ceylan, Ferzan Özpetek en Zeki Demirkubuz.