Theater / Achtergrond
special: Almost Famous Award

‘Een veer die erg lekker zit’

.

Cowboy bij Nacht

Cowboy bij Nacht

Vorig jaar traden er weer tal van jonge, veelbelovende makers op in het Ostadetheater. Twee jaar geleden creëerde Eliane Attinger, directeur van het Ostadetheater de serie Almost Famous met talentvolle theatermakers of groepen. Door de talenten te bundelen in een serie hoopte ze meer publiek binnen te krijgen voor de makers. Na elke voorstelling mag het publiek punten geven. ‘Voor de serie Almost Famous vraag en kies ik voorstellingen die naar mijn idee zijn gemaakt door veelbelovend beginnend theatertalent’, vertelt Attinger. ‘Theatermakers die net van de opleiding af zijn, talent dat al een tijd bezig is, maar net een eigen gezelschap heeft opgericht of een carrièreswitch heeft gemaakt. En nog belangrijker talent met continuïteit. Het moet geen eenmalige voorstelling zijn. De award is voor de makers een stimulans dat ze op de goede weg zitten.’ Voor de bezoekers is de serie volgens de organisatie ‘de kans om kennis te maken met deze jonge honden voordat ze finaal doorbreken en de schouwburgen platspelen.’

Theatergroep Cowboy bij Nacht won vorig jaar de eerste Almost Famous Award. Volgens artistiek leider Alexander de Vree is de prijs ‘een veer die erg lekker zit.’ Dit jaar mocht hij de prijs uitreiken aan de drie veelbelovende talenten. Voor de officiële uitreiking liet Cowboy bij Nacht twee korte producties zien. Het Utrechts dj-collectief Naald en Kraak zorgde tijdens en na de uitreiking voor muziek in de foyer.

Ons verhaal

Ruw Dons

Ruw Dons

De Almost Famous Award, drie montage dagen en één speeldag in het Ostadetheater én een speeldag in het Voormalig Universiteitstheater in Groningen is dit jaar voor Theatergroep Ruw Dons met de voorstelling Op je huid. Zij stonden vorig jaar begin november twee dagen in het Ostadetheater. ‘We zijn natuurlijk erg blij met de prijs. Het is steeds weer een groot compliment als mensen uit het publiek naar ons toekomen en zich herkennen in het verhaal’, zegt Kim Arnold. Samen met Jasper van der Heijden richtte zij het gezelschap in 2006 op. ‘Soms komen er mensen naar ons toe, die zeggen ‘dat is mijn verhaal dat jullie daar laten zien.’ Zelfs mensen die niks hebben met moderne dans. Dat mensen zich in het verhaal herkennen en het begrijpen, dat is wat wij willen bereiken.’

Overgave

Op je huid is een bewegingsvoorstelling over de strijd om overgave. Van der Heijden: ‘De voorstelling gaat over de onmogelijkheid van het samenzijn met de huid als grens. Over verlangen en pijn. En over een appel. In een eindeloze ruimte tasten een man en een vrouw elkaars grenzen af, op zoek naar toenadering.’ Arnold vult aan: ‘Wij maken bewegingstheater toegankelijk: concreet, riskant, speels, indringend en lekker. Moderne dans is esthetisch. Wanneer een danser zijn hand optilt is het niet gewoon zijn hand optillen, maar heeft het een betekenis. Dat is het verschil met bewegingstheater. Als wij rennen is het rennen en als we slaan, betekent het ook slaan. De scène met de appel is in zijn geheel overgenomen uit ons dansproject aan de Theaterkade, academie en broedplaats voor de podiumkunsten in Amsterdam. Een appel is een mooi symbool. Het is iets levendigs en aan het eind van de voorstelling is het kapot gegeten.’  

Carrièreswitch

Naald en Kraak

Naald en Kraak

Het duo is een voorbeeld van een carrièreswitch, waar Attinger het over had. Van der Heijden maakte na een carrière als ingenieur, bij het wetenschappelijk onderzoeksbureau FOM Rijnhuizen, in 2003 de overstap naar een opleiding bij de Theaterkade. Het precies werken dat hij ook als ingenieur gebruikte, vertaalt hij nu naar het omgaan met bewegingen: ‘Ik wil dicht op de bewegingen zitten.’  Arnold koos na haar theorie studie Theater-, Film- en Televisiewetenschap voor de praktijk bij de Theaterkade. Het duo studeerde in 2007 af. Tijdens het contactimprovisatie dansproject in het derde jaar vonden de twee elkaar. Van der Heijden: ‘We kwamen erachter dat we dezelfde taal spraken. We vinden elkaar in de taal, maar zijn tegelijk ook elkaars tegenpool. Ik werk intuïtief, terwijl Kim met haar achtergrond als dramaturg meer de grote lijnen zoekt. We willen niet toegeven op elkaars gebied. Het werkproces is een stuwende werking.’  

Speelplek

De voorstelling Op je Huid gaat het gezelschap dit jaar niet meer spelen, maar ze staan nog wel op de Parade en op festival Boulevard met hun stuk Hou Vast. Ook het idee voor een nieuwe productie ligt al klaar. ‘Nu moet ik alles nog even laten bezinken, maar morgen gaan ik meteen theaters bellen’, zegt Van der Heijden. ‘Dat we deze prijs hebben gewonnen is een extra stimulans. Het is een lekker idee dat we een gegarandeerde speelplek hebben, vooral nu we met een nieuwe productie bezig zijn.’

Eeuwige roem

Naast de award waren er ook een tweede en derde prijs. Voor hen was er geen award, slechts de eeuwige roem. De tweede plaats was voor Stichting Compost met Chanson Noir. Zij zijn alweer bezig met het maken van een nieuwe voorstelling met als werktitel In de wacht.
Dat ze derde prijs hebben en de eeuwige roem is voor Jeannie Charlene, één van de makers van de voorstelling Gegijzeld niet erg. Samen met Ruloff Manuputty staat zij in het stuk van Elsbeth Vernout over de Molukse treinkaping. ‘Wij zijn erg blij met de prijs. Het is een duw in de rug, de kers op de taart om uit de twaalf genomineerden een prijs gewonnen te hebben. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat het tien jaar duurt voordat je een beetje goed bent’, zegt Charlene. ‘Je moet knettergek zijn om een voorstelling te maken, maar misschien zijn we dat ook. We voelen een noodzaak om het verhaal te vertellen. Vanaf september gaan we toeren met de voorstelling. We hebben een impresariaat gevonden. Dat we deze prijs hebben gewonnen kom dan mooi uit.’ De uitreiking vindt ze eigenlijk ook gewoon een leuk feestje: `Het is ook heel leuk om elkaar te zien, want normaal gesproken ben je zo met je eigen ding bezig en nu kan je zien wat de anderen aan het doen zijn.’

Nieuwe serie

Het Ostadetheater is nog niet van plan te stoppen met de serie. Voor het nieuwe seizoen Almost Famous staan de eerste vier van de achttien talenten al klaar. Eind januari is Twan van Bragt de eerste met zijn De ongelooflijke Bob Fresky show.