Red de verhalen van de ondergang
Theatermaker en choreograaf Betsy Torenbos maakt sinds 1998 over de gehele wereld – van Osaka tot Drenthe, van Macedonië tot Katwijk aan Zee – voorstellingen die zijn gebaseerd op ‘oral history’. De levensverhalen van de oudste generatie dienen als bron van Hidden Trees. Voor deze voorstelling, die als ondertitel European Citizens in the Netherlands meekreeg, zocht Betsy Torenbos ouderen die redelijk Nederlands spreken en oorspronkelijk uit andere Europese landen komen.
Die opzet is gelukt. Betsy Torenbos heeft met haar stichting Be-Wonder ouderen uit Hongarije, Zweden, Duitsland, Italië en Rusland kunnen vinden. Maar de vraag is natuurlijk: hoe brengt ze die levensverhalen voor het voetlicht in het theater?
Levensverhalen
Natuurlijk is het bijzonder lovenswaardig dat Betsy Torenbos de oudste generatie aan het woord laat. Immers zij kunnen zo veel vertellen. Hoewel er dan wel veel veranderd is, het blijft frappant dat veel van hun verhalen toch overeenkomsten blijken te hebben. Ieder heeft een liefde gekend, heeft verdriet gekend en weet wat heimwee is. Ze kijken niet meer op tegen de dood, maar zijn ook niet klaar met leven. Daarvoor is het veel te mooi. De grote kracht van de voorstelling zit in deze verhalen. Verhalen die het waard zijn gehoord te worden, nu het nog kan.
Mager resultaat
De gebruikte symboliek is dan nog het best gevonden. De cirkel van briketten waarin zij waardevolle spullen leggen, de houtskool – vergane bomen die toch ook weer als energiebron kunnen dienen en dus warmte kunnen geven -, het hout, dat alles geeft het leven en eeuwige levensloop aan. Iedereen leeft, op een bepaalde manier, hetzelfde leven. Iedereen kent liefdes, verdriet en dat geldt voor alle landen.
Dit is echter te weinig om je zelfs maar een uur geboeid op je stoel te laten zitten. Het enige wat resteert, is waardering voor de manier waarop Betsy Torenbos die verhalen van die oudste generatie van de ondergang wil redden. Maar een boeiende theatervoorstelling is het, jammer genoeg, niet.