IFFR 2008
.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5: Shorts | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: Andalucia | L’avocat de la terreur | Dagen zonder Lief | Diary of the Dead | Estômago – A Gastronomic Story | Ploy | [REC] | Small Gods | Stellet licht | The Best of Times
De melancholie van hotelkamers
Ploy – Sturm und Drang
Ratanaruang Pen-ek • Thailand, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
De machtsgreep van een kok
Estômago – A Gastronomic Story – Sturm und Drang
Marcos Jorge • Brazilië/Italië, 2007
Nonato is aanvankelijk een verlegen en naïef man, maar door zijn kookkunsten stijgen zijn zelfvertrouwen en trots en hij leert dat macht (net als eten) een krachtig afrodisiacum is. Estômago is een ambitieuze fabel over macht, sex en vooral eten. Soms te ambitieus: het script had wel wat strakker gemogen en niet alle personages zijn even goed uitgewerkt. Joao Miguel zet echter overtuigend de overgang neer van nederig naar ambitieus, naïef naar alwetend, afwachtend naar assertief. Regisseur Marcos Jorge weeft een dik tapijt van cinefiele verwijzingen. Uiteraard naar andere films over eten (bv Tampopo, Bella Martha, Babette’s Feast, La grande bouffe), maar via Iria ook naar de vrouwen in films van Fellini, en met de muziek naar het werk van Sergio Leone en Ennio Morricone. Maar ook zonder deze referenties te herkennen valt er genoeg te ontdekken in dit filmbuffet. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Lyrisch, maar overvol debuut
Small Gods – Sturm und Drang
Dimitri Karakatsanis • België, 2007
In het begin van de film treffen we de jonge vrouw, Elena (mooi, breekbaar gespeeld door Steffi Peeters), aan in het ziekenhuis. Een jongen, David (Titus De Voogdt), staat over haar heen gebogen en neemt haar mee. Samen met de emotioneel beschadigde Sarah, die ze een paar dagen later oppikken, reizen ze in een camper door een kaal landschap van asfalt en verloedering dat zich nietig aftekent tegen een onmetelijke hemel. Een mythisch landschap dat herinnert aan een droom (sterk camerawerk van Nicolas Karakatsanis, de broer van de regisseur). De film ontrolt zich in retrospectief, terwijl Elena haar verhaal vertelt aan de advocaat die haar verdediging op zich heeft genomen.
Naarmate de film vordert neemt het wantrouwen toe. Is Elena wel een betrouwbare verteller? Het verhaal dat ze vertelt is zo explosief en zit zo vol onwaarschijnlijkheden dat de kijker zich gaandeweg gaat afvragen of het verhaal zich niet voornamelijk in het hoofd van Elena afspeelt. Alsof haar emoties met haar aan de haal gegaan zijn en ze een complex raamwerk heeft verzonnen waarbinnen ze zowel haar wraak- als haar schuldgevoelens een plaats kan geven. Even lijkt de film met een twist a la Fight Club dit vermoeden te bevestigen, maar Karakatsanis weet zich te beheersen en scheept zijn kijkers niet met een gemakzuchtige oplossing af. De verbeelding wint en het subtiele evenwicht tussen werkelijkheid en fantasie, tussen waanzin en begrip blijft intact. (Martijn Boven).
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Prikkelende herkenbaarheid
Dagen zonder Lief – Sturm und Drang
Felix van Groeningen • België, 2007
De ambiguiteit die haar terugkeer oproept wordt door de personages sterk neergezet. Onder leiding van een fascinerende Wine Dierickx (Wunderbaum en Maybe Sweden) creeert de ensemblecast een mooi sjabloon voor een generatie in verwarring. Wonend in een saaie provinciestad lijken ze alles in eerste instantie prima voor elkaar te hebben, maar door de komst van Kelly worden de barsten in het glazuur duidelijk. Provinciestad Sint-Niklaas fungeert als achtergrond, en de leegheid van haar ambiteuze stadspleinen contrasteert prachtig met de ‘ons kent ons’ aard van de bewoners. De vele luchtshots en beelden van rotondes geven de film een poetische laag mee en illustreren de zoektocht die de personages ondergaan. Via sterke dialogen, vaak zeer grappige situaties, en een bruisende soundtrack (piano èn trance) schetst Felix van Groeningen een sterk portret van jongvolwassenheid en de keuzes die daarin gemaakt moeten worden. Vrienden groeien onvermijdelijk uiteen, een pijnlijke ervaring voor de groep rond Zwarte Kelly maar vanwege de herkenbaarheid ook voor de kijker. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Vermakelijke zombies, vage boodschap
George A. Romero’s Diary of the Dead – Rotterdämmerung
George A. Romero • VS, 2007
Romero staat bekend om zijn subtiele verwerking van maatschappijkritiek in zijn films, en dit keer richt hij zijn pijlen vooral op de media en onze zucht naar informatie. Maar helaas is subtiliteit in Diary of the Dead ver te zoeken, waardoor zijn ‘boodschap’ nogal geforceerd overkomt. Los van het feit wat die boodschap nou eigenlijk is. Bovendien bestaat de cast voor het grootste deel uit standaard horrorfilmtieners die volledig inwisselbaar zijn, waardoor het lastig is je met hen te identificeren. Waar Romero wel in excelleert, is in het verzinnen van inventieve manieren om zombies definitief uit te schakelen. Dat zorgt voor erg vermakelijke momenten, maar is helaas niet genoeg om er een echt memorabele film van te maken. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Portret van een enigma
L’avocat de la terreur – Time & Tide
Barbet Schroeder • Frankrijk, 2007
Via interviews met Vergès zelf, vele van zijn voormalige clienten, (ex)collegas en andere betrokkenen wordt een portret geschetst van een fascinerend en uiterst complex man. Hij wist zich met een lach uit de meest bizarre situaties te redden, en liet tegelijkertijd een grote emotionele betrokkenheid zien bij groeperingen en individuen die vochten tegen een koloniale bezetter. Het enige manco van de documentaire is de overdaad. In ruim 2 uur wordt zo’n berg aan informatie over de kijker gestort dat deze moeilijk te verwerken is. Maar de volhouder wordt beloond met inzicht in een man en een periode die (nogmaals) duidelijk maken dat vrijheidsstrijd en terrorisme de wereldopinie al veel langer beheersen dan sinds 9/11. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR | Homepage Film
Existentiële vertwijfeling
Andalucia – Sturm und Drang
Alain Gomis • Frankrijk, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Aan liefde ten onder
Stellet licht – Sturm und Drang
Carlos Reygadas • Mexico/Nederland/Frankrijk 2007
De liefdestragedie Stellet licht speelt zich af in een mennonietengemeenschap in Noord-Mexico. Ze leiden een religieus, afgezonderd bestaan en spreken Plautdietsch, een oud-Europese taal die qua klank het midden houdt tussen Duits, Scandinavisch en Amerikaans. Regisseur Carlos Reygadas (Japón, Batalla en el cielo) dwingt de kijker vanaf de eerste beelden te onthaasten, en de wereld die de film schetst over zich heen te laten komen. In bloedmooie takes legt hij de nadruk op de ongeforceerde spiritualiteit van zijn hoofdpersonages. De weidsheid van de Mexicaanse landschappen wordt echter ondermijnd door de begeerte die Johan en Marianne voor elkaar voelen.
Net als in zijn eerdere films werkt Reygadas in Stellet licht met ongetrainde spelers. Hun extreem ongeaffecteerde speelstijl werkt de hyper-realistische sfeer van de film in de hand, en maakt er een hypnotiserend geheel van. Door lange pauzes te laten vallen maken Reygadas en zijn cast ieder woord belangrijk, en wordt een tumultueuze gevoelswereld gesuggereerd. In een prachtige scène vertelt Johan zijn vader over zijn ontrouw. Met weinig woorden weten de twee spelers een compleet geloofwaardige familiale band neer te zetten.
Jammer genoeg maakt Reygadas aan het eind van de film een narratieve keuze die de zorgvuldig opgebouwde sfeer volledig verstoort. De spirituele ondertoon wordt hardhandig op de voorgrond geplaatst, en door die dwang wordt de betovering verbroken. Reygadas lijkt hiermee naar Carl Theodor Dreyers Ordet te verwijzen, maar het werkt in de context van deze film gewoonweg niet. Ondanks dat is Stellet licht alleszins de moeite waard is; een onversneden onderdompeling in de verbeelding van een visionair auteur (Marijn Lems).
Terug naar boven | Deze film op site IFFR | Homepage Film
Metafysisch liefdesdrama
The Best of Times – Film Maker in Focus
Svetlana Proskoerina • Rusland, 2008
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Überhorror
[REC] – Rotterdämmerung
Jaume Balaguéro, Paco Plaza • Spanje, 2007
Regisseurs Jaume Balaguéro (eerder verantwoordelijk voor visueel fraaie, maar weinig echt spannende films als Darkness en The Nameless) en Paco Plaza hebben een onvergetelijke zenuwslopende rollercoaster afgeleverd. En of de schrikmomenten letterlijk uit de lucht komen vallen of dat je ze mijlenver van te voren ziet aankomen: ze zijn allemaal even effectief. Een huiveringwekkend meesterwerkje, waarbij de programmeurs van het Amsterdam Fantastic Film Festival waarschijnlijk tandenknarsend hebben aangezien dat Rotterdam ‘m mocht vertonen. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR