Tot rust komen in Frankrijk
Naast de overweldigende bombast van ondermeer Gladiator en Black Hawk Down laat regisseur Ridley Scott zich af en toe ook van een rustiger kant zien. In 2003 was daar al de komische oplichtersfilm Matchstick Men, vorig jaar schakelde hij nóg een versnelling terug. Blijkbaar ziet de distributeur daar geen bioscooppubliek voor, want A Good Year is direct op dvd uitgebracht, terwijl Scotts misdaadepos American Gangster inmiddels wél weer in de bioscopen draait. A Good Year, gebaseerd op een roman van Peter Mayle, gaat over een snelle beurshandelaar die een landgoed erft in Frankrijk, aldaar langzaam tot rust komt en de waarde van het leven leert kennen. Klinkt sentimenteel, maar het is leuk uitgewerkt.
Zelfspot
Er zijn al veel films gemaakt over de verschillen tussen het drukke stadsleven in Londen of New York, en het gemoedelijke platteland van Frankrijk of Italië. Wat A Good Year gunstig onderscheidt is dat de film niet in stereotyperingen blijft hangen. Ook Frankrijk is moderner geworden, zo zien we al tijdens Max’ entree: de huurauto is geen Renaultje maar een Smart en op de soundtrack horen we niet Piaf ofzo, maar tienersterretje Alizée. De humor draait dan wel vaak om de misverstanden tussen twee naties, maar even vaak blijken beide partijen over een gezonde dosis zelfspot te beschikken. Slechts af en toe slaat het door in wat al te overdreven slapstick, zoals de ruzie die Max heeft met zijn onbegrijpelijke Franstalige TomTom, waardoor hij drie keer om dezelfde rotonde rijdt.
Crowe te oud
Er wringt echter ook iets in de film, en dat is de casting. Niet dat Russell Crowe niet goed acteert: de in Nieuw-Zeeland geboren Australiër die in Amerika een ster werd zet best overtuigend een op en top Britse handelaar neer. Nee, het is zijn leeftijd die stoort. Als Max zich afvraagt of hij de mooie Française die hij ontmoet ook al eens heeft gezien als kind, denk je direct: dat kan niet, toen was zij nog niet eens geboren! Later blijken ze toch echt leeftijdgenoten te moeten voorstellen. Maar Russell Crowe is van 1964 en de Franse schone (Marion Cotillard, uit La Vie en Rose) van 1975. De wijnboer op zijn beurt lijkt maar iets ouder dan Crowe (klopt: acteur Didier Bourdou is geboren in ’59), maar had volgens het verhaal zijn vader kunnen zijn. Nu komt het wel vaker voor dat leeftijden niet kloppen – zo wordt menig highschoolfilm bevolkt door twintigers – maar in A good year word je hierdoor lange tijd op het verkeerde been gezet. Ik begrijp best dat Scott graag met Crowe werkt, maar dat had hij dan beter tot een andere film kunnen uitstellen.