Verplichte kost voor onwetenden

.
Meer dan 800.000 mensen worden jaarlijks tegen hun wil grenzen over gesmokkeld. Het merendeel is nog kind en wordt als seksslaaf verkocht aan pedofielen. Dat beelden meer zeggen dan cijfers moet het idee achter Trade geweest zijn. De film is gebaseerd op een artikel (2003) van Peter Landesman in de New York Times, over de verborgen wereld van de seksslavernij in Mexico, de VS en Europa. Weinig mensen weten wat er op eigen bodem plaatsvindt, en dat maakt Trade ondanks het feit dat het geen ijzersterke film is, eigenlijk tot verplichte kost voor onwetenden.
~
Internetveiling
Zij is, samen met de naïeve Poolse moeder Veronica (Alicja Bachleda-Curus) en een paar andere slachtoffers, in een vrachtwagen geladen. De criminelen nemen de meisjes mee op een helse tocht de Amerikaanse grens over. Natuurlijk wordt ook onderweg geld verdiend door de smokkelwaar op louche parkeerplaatsen aan pedofielen te verhuren. De eindbestemming is New Jersey, alwaar ze één voor één geveild zullen worden via internet. Jorge achtervolgt ze, maar kan alleen maar hulpeloos toezien hoe zijn zusje wordt mishandeld. Gelukkig kruist bij toeval de stugge Texaanse agent Ray (Kevin Kline) zijn pad, en hoewel ze niet bepaald soepel functioneren als duo heiligt het doel hier de middelen en gaan ze samen op oorlogspad.
Hoewel het verhaal als geheel goed in elkaar zit en de meeste bioscoopgangers zal aangrijpen, rammelt er helaas wel het een en ander aan Trade. Dat Jorge toevallig iemand op zijn zus’ fiets ziet rijden, en tot de conclusie komt dat ze ontvoerd moet zijn is nog tot daar aan toe (hoewel de film de indruk wekt dat het ieder meisje overkomt), maar dat hij haar vervolgens tijdens een wanhopige zoektocht door de stad ook toevallig ziet staan is wel erg vergezocht.
~
Overdreven sentimenten
Het acteerwerk op zich is goed te noemen, iets dat vooral interessant is omdat het merendeel van de acteurs onervaren is. Ook de missie van de makers is duidelijk, soms zelfs té. Het tonen van bijna onmenselijke wreedheden is lastig als je toch de balans wilt behouden, en met Trade slagen ze deels: bij tijd en wijle trekt de film met overdreven sentimenten net iets teveel tranen.
Maar Trade dient evengoed gezien te worden, vooral door de mensen die zich niet realiseren dat dit soort wreedheden ook in – bij wijze van spreken – de eigen achtertuin gebeuren. In Nederland is mensenhandel big business, vooral vanuit Afrika en diverse Oost-Europese landen. Deze film zou toch wat ogen moeten openen, bij voorkeur in de politieke regionen.