Muziek / Album

Heerlijke herkenbaarheid

recensie: Digitalism - Idealism

Digitalism wordt wel het grootste cross-overpotentieel genoemd sinds Daft Punk en The Chemical Brothers. Maakte Digitalism de afgelopen tijd vooral faam met uitstekende remixes, nu is het tijd voor de debuutplaat Idealism. Dit resulteert in een uiterst dansbare mix van disco met de Franse slag en stevige electro. Met andere woorden: Idealism knalt werkelijk op ongecontroleerde wijze je speakers uit.

~

Digitalism bestaat uit Jens Moelle (Jence) en Ismail Tuefekci (Isi), beide afkomstig uit Hamburg. Ze hebben elkaar leren kennen als collega’s in een plaatselijke platenzaak. Volgens verhalen zocht de eigenaar van deze platenzaak een dj voor zijn feest. Aangezien de muzieksmaak van Jence en Isi grotendeels overeenkwam, grepen zij deze kans met beide handen aan. Het bleek het begin van een vruchtbare samenwerking. Behalve platen draaien en het uitbrengen van een aantal EP’s, maakte Digitalism naam met remixen voor The Klaxons en The Futureheads. Het afgelopen jaar was Zdarlight een bescheiden hitje, dat veel gedraaid werd door hippe dj’s als Tiga, Soulwax, Laurent Garnier, Blackstrobe en Tiefschwarz.

Scheurelectro

Het vijftien nummers tellende Idealism biedt de luisteraar een stevige mix van disco, electro en een vleugje rock. Deze mix doet met grote regelmaat denken aan Franse dance als Daft Punk, Justice en Air. De doeltreffend simpele drumpartijen en het gebruik van overstuurde vocoderstemmetjes heeft het Duitse duo goed afgekeken bij Daft Punk. De sfeervolle synthesizers zijn duidelijk geïnspireerd door Air. Door de moddervette electrobassen en acidsynthesizers voorkomt Digitalism dat het geen totale kopie wordt van deze Franse bands. Een deel van de nummers heeft dan ook meer gelijkenissen met de woeste scheurelectro van MSTRKRFT, Motor of de stevigere platen Dance Like a Machine en La Rock van Vitalic.

Gelijkenissen

Opvallende nummers zijn opener Magnets en Zdarlight: een plaat met heerlijke electro-bliepjes en Air-achtige synthesizers. Digitalism in Cairo, een bewerking van Fire in Cairo van The Cure, doet de luisteraar vermoeden dat Alter Ego, of Tiefschwarz achter de PC zit. Hier en daar zijn New Wave en postpunkinvloeden te ontdekken van LCD Soundsystem, bijvoorbeeld in I Want, I Want – een uitstekende samensmelting van rock en dance – en Anything New. The Pulse had niet misstaan op Daft Punk’s Discovery en Moonlight klinkt weer als Air.

Nauwelijks dieptepunten

Daft Punk, Justice, Air, MSTRKRFT, Vitalic: deze recensie staat bol van de verwijzingen. En dat is nou juist het manco aan Idealism: vernieuwend kan je het niet noemen. Maar ook al is het duidelijk waar de heren de mosterd vandaan halen, bijna alle nummers klinken ontegenzeggelijk goed. Idealism is een plaat vol knallers, die een dj met zijn handen in zijn haren laat omdat het haast onmogelijk is te kiezen wat te draaien. Er zijn nauwelijks dieptepunten aan te wijzen, bijna elke plaat klinkt nog dansbaarder en vetter dan de vorige. Idealism is dus, ondanks de herkenbaarheid, een knap staaltje werk.

Digitalism is op 4 juli live te zien op 5 Days Off, Amsterdam.