Een serieuze Chan in politieke knokfilm
Is het een verdrietig kitchen sink drama? Is het een complexe politieke thriller over het post-troubles-tijdperk in Noord-Ierland? Nee, The Foreigner is de nieuwste knokfilm met Jackie Chan in de hoofdrol. Regisseur Martin Campbell maakt overigens wel handig gebruik van die twee Engelse genres.
Vrijwel alle botten in zijn lijf heeft hij wel eens gebroken, 63 jaar is hij inmiddels. Maar, nog steeds doet Jackie Chan, de grootste actiester van Azië, al zijn stunts zelf. Ook in The Foreigner levert dat weer enkele knappe trap- en klapscènes op, die balanceren tussen acrobatiek en slapstick. Zo is het erg vermakelijk wanneer Chan tijdens een politie-inval uit een benauwd arbeidershuisje weet te ontsnappen. Tegelijkertijd maakt The Foreigner handig gebruik van het feit dat de jaren aan Chan zijn af te zien. Niet langer is hij onbreekbaar en onoverwinnelijk. Chan krijgt hier ook echt iets te acteren, zoals wanhoop en woede.
IRA
Chan speelt de rol van Quan Ngoc Minh. Hij is een Chinese restauranthouder in Londen wiens rustige bestaan overhoop wordt gegooid wanneer Noord-Ierse terroristen een bomaanslag plegen op een winkel die zijn dochter bezoekt. Het meisje sterft in zijn armen. De vertwijfelde Quan begint aan een tocht langs instituties op zoek naar antwoorden en gerechtigheid. Wie hebben dit op hun geweten en waarom doet de Engelse politie zo weinig?
In Noord-Ierland probeert de katholieke premier Liam Hennessy (Pierce Brosnan) op hetzelfde moment zijn politieke toekomst veilig te stellen door zijn achterban rustig te houden. De bomaanslag is gepleegd door ontevreden jonge IRA-leden die af willen van het vredesakkoord met de Britten. Voor de politicus zijn de aanslagen een handig agendapunt in de onderhandelingen met de regering in Londen. Wanneer hij de opstandige katholieken weet te beteugelen, wil hij daar wel iets voor terug zien. Tegelijkertijd krijgt Hennessy, die opvallende overeenkomsten vertoont met voormalig IRA-voorman Martin McGuinness, te maken met vroegere strijdmakkers die hem herinneren aan zijn eigen duistere, terroristische verleden.
Krasse knar
Quan is ondertussen naar Noord-Ierland afgereisd en wijst Hennessy in een persoonlijk onderhoud op zijn verantwoordelijkheden. Wanneer die hem af denkt te wimpelen, neemt Quan, die ooit een door de Amerikanen getrainde commando was, zijn toevlucht tot agressievere pressie. Met wat kleine bomaanslagen drijft hij Hennessy in het nauw. Waarna een klopjacht begint waarin Quan en Hennessy de rol van kat en muis om beurten op zich nemen.
The Foreigner is gebasseerd op het boek The Chinaman van Stephen Leather en ziet eruit als een groezelige achtervolgingsfilm uit de jaren zeventig. Regisseur Martin Campbell maakte eerder twee Bondfilms, GoldenEye en Casino Royale. Uit die eerste film nam hij de inmiddels 64-jarige 007 Pierce Brosnan mee. Brosnan zet een doortrapte opportunist neer met een vet Iers accent, maar toch is het krasse knar Chan die verrast met zijn acteerkwaliteiten. Diep graaft het allemaal niet, maar dankzij de doorleefde hoofdrol, het duistere decor en het niet eens zo ongeloofwaardige politieke plot is The Foreigner net ietsje meer dan de zoveelste knokfilm. Het wachten is nu op de eerste serieuze Chan-film zonder hak- en breekwerk.