Bubblegumwave
Begin dit jaar wist het uit Birmingham afkomstige Editors in de schaduw van de Kaiser Chiefs al de nodige indruk te maken op het Amsterdamse London Calling festival. Op dat moment was hun debuutalbum nog niet verschenen. Het toonaangevende Britse NME magazine sprak onlangs lovend over The Back Room. Met name de huidige single Munich kon rekenen op veel sympathie: “Munich packs more urgency, passion, hooks and power into its short life than many bands manage over a whole album.” Relativeringsvermogen is bladen als Q en NME over het algemeen vreemd, maar in dit geval hebben die verdraaide Engelsen het misschien toch bij het juiste eind. Ook onze eigen OOR oordeelde inmiddels in superlatieven. Voor 8WEEKLY de hoogste tijd om The Back Room aan een luistertest te onderwerpen.
Zwaar overtrokken
Ondanks de prima referentiebronnen klinkt The Back Room toch wat eentonig. De urgency waar NME het over heeft, haal ik er niet uit. Daarvoor mikt The Back Room naar mijn gevoel te veel op een jong poppubliek. De duistere sfeer van weleer lijkt te zijn verworden tot marketinginstrument. Als kind van de jaren tachtig stuit dat mij tegen de borst! De term ‘bubblegumwave‘ zou de lading uitstekend dekken. Slechts een handjevol songs weet daadwerkelijk te bekoren (Munich, Blood, All Sparks en Bullets). De rest is albumvulling. Wat mij betreft is de hype zwaar overtrokken.