Onverwachte satire in sci-fi
Laat je niet ontmoedigen door de premise voor Her: een romance tussen een man en zijn computer, inclusief filmposter met daarop een treurig kijkende, besnorde Joaquin Phoenix. Her is een perfect liefdesverhaal.
Leegte
De introverte Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) is zo iemand die van voren niet meer weet dat hij van achteren leeft. Hij sleept zichzelf dagelijks naar zijn baan, waar hij brieven schrijft voor geliefden van mensen wanneer ze zichzelf niet goed weten uit te drukken. Onderweg van en naar werk plugt hij zijn zakcomputer in met een oordopje en neemt hij nieuwsberichten en email door. Zijn avonden spendeert hij aan het spelen van een futuristisch computerspel en zo af en toe bezoekt hij zijn goede vriendin Amy (Amy Adams). Zijn enige andere sociale contact is jeugdliefje Catherine (Rooney Mara), met wie hij in een scheidingsprocedure verwikkeld is. Ontevreden met zijn leven is hij niet, maar het is – net als de blik in zijn ogen – zo pijnlijk leeg.
Terug na intermezzo
Joaquin Phoenix is eindelijk weer helemaal terug na zijn acteerpauze tussen 2008 en 2012, waarin hij er de wereld van probeerde te overtuigen dat hij een rapcarrière nastreefde. Weliswaar maakte hij in 2012 en 2013 al respectievelijk The Immigrant en The Master, maar beide films kregen aanzienlijk minder media-aandacht dan Her. Zijn script is goed gekozen, want hoewel Her oppervlakkig gezien een sci-fi liefdesverhaal is, is de film veel meer dan dat. Regisseur Spike Jonze maakt van Her een slimme satire op hedendaagse relaties. Niet voor niets is de tagline voor Her ‘A Spike Jonze love story’; veel regisseurs hadden de film kunnen laten mislukken, maar zo niet Jonze.
De achtergrond is futuristisch, maar subtiel genoeg om niet vervreemdend te zijn. De eer is aan Amy om in een van de laatste minuten de boodschap van de film af te leveren: ‘We are only here briefly, and in this moment I want to allow myself joy.’