Film / Achtergrond
special: Tabloid

Een leven vol onwaarschijnlijkheden

.

De ontvoering van een mormoon, geketende seks en het klonen van je eigen hond. Welkom in de wondere wereld van voormalig Miss Wyoming Joyce McKinney.

Tabloid start als een sprookje. Vroege opnames van Joyce McKinney tonen haar als een dwalende prinses, op zoek naar haar lieve, knappe prins. Het verhaal erachter? We springen terug naar de jaren 70, waarin McKinney, voormalig model, verliefd wordt op de Mormoonse Kirk. Volgens McKinney was het liefde op het eerste gezicht.

Maar die liefde krijgt een bizarre wending, wanneer McKinney naar Engeland reist om haar geliefde, die daar als missionaris zijn kerk vertegenwoordigt, te ontvoeren. Volgens haar wilde ze hem bevrijden uit de Mormoonse sekte waar hij onderdeel van uitmaakte, om vervolgens drie dagen lang de liefde te bedrijven. Maar volgens Kirk werd hij onder bedreiging van een pistool ontvoerd, verdoofd met chloroform en moest hij vastgeketend aan een bed seks hebben met McKinney.

Excentriek portret

~

Regisseur Errol Morris, bekend van serieuze en politiek beladen documentaires als The Thin Blue Line (1988), The Fog of War (2003) en het vorig jaar op IDFA verschenen The Unknown Known, laat in deze documentaire een ander gezicht zien. Tabloid is gecentreerd rondom de excentrieke en kleurrijke McKinney waarbij het de regisseur niet lijkt te gaan om het naar boven halen van de waarheid. McKinney’s eigen bizarre versie van het verhaal wordt door Morris tegenover dat van Britse tabloids als de Daily Mirror geplaatst. Enkele objectieve geïnterviewden kunnen alleen maar concluderen dat de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden ligt.

Het McKinney verhaal stopt echter niet bij de ontvoeringen en geketende seks. Wanneer McKinney na een aantal maanden gevangenisstraf op borgtocht vrijkomt, wordt ze geliefd onderwerp van de Britse tabloidkranten. Ze verkoopt haar verhaal aan de Daily Express die haar neerzet als non die gehandeld heeft uit passie. De Daily Mirror daarentegen schuimt het verleden van McKinney af en ontdekt dat ze werkzaam was als escortdame in de bondagewereld. Foto’s van een naakte en kinky McKinney verschijnen in de krant. Non versus hoer dus, terwijl McKinney bij hoog en laag zweert dat de aanstootgevende foto’s bewerkt zijn. Waarop de Daily Mirror opmerkt dat negatieven niet te bewerken zijn.

Fantasie versus werkelijkheid

Tel daarbij een hond op die gekloond wordt en je hebt een bizar en nauwelijks te bevatten verhaal. Regisseur Morris wisselt de beelden van talking heads, waaronder McKinney zelf en gossip columnist Peter Tory van de Daily Express, af met snelle montages van animaties en bestaande filmbeelden. De komische noot ontbreekt daarbij niet, waardoor het absurde verhaal haast als gimmick overkomt en moeilijk serieus te nemen valt. Maar wat wil je? McKinney, hoe innemend en vlot ze haar geschiedenis ook uit de doeken doet (er vloeit zelfs af en toe een traantje), komt vooral over als iemand die dondersgoed weet hoe ze haar publiek moet bespelen. Morris laat McKinney haar verhaal doen, waarbij het aan de kijker is om te oordelen. Manipulatieve fantast vol grootspraak, vasthoudend aan haar eigen sprookje, of tragisch slachtoffer van de roddelpers? Een ding is zeker na het zien van Tabloid: de naam Joyce McKinney vergeet je niet meer. De dame in kwestie heeft Morris overigens aangeklaagd, omdat de regisseur haar misleid zou hebben met betrekking tot haar verschijning in zijn film. Over bizar gesproken.