Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Een klunzige kunstcurator probeert zijn vermogende baas op te lichten. Slechts één schakel in zijn meesterplan ontbreekt: een afleidingsmanoeuvre.
Ethan en Joel Coen schreven het script voor deze film, waarna ze de verfilming ervan overlieten aan regisseur Michael Hoffman. Hoewel de vorige film van Hoffman, The Last Station (2009), een succes was, kampt Gambit met veel problemen. Het script herbergt weliswaar de kenmerken van de gebroeders Coen – scherpe dialogen en memorabele anekdotes –, maar komt in de handen van Hoffman niet tot zijn recht.
Slecht gejat en slecht verzonnen
~
Gambit doet sterk denken aan de BBC-serie Hustle. ‘The con is on’ prijkt op de cover van zowel serie als film, en dat is niet de enige overeenkomst. De samenstelling van het team oplichters is vergelijkbaar, evenals het feit dat sympathieke criminelen hufterige mensen oplichten. De vergelijkingen houden echter op wanneer je kijkt naar de onderlinge kwaliteit: een gemiddelde aflevering van Hustle is ondanks de soms vergezochte plotwendingen vermakelijk, en Gambit is dit allerminst.
Niet grappig
~
Colin Firth doet het helaas al niet veel beter, ondanks zijn aanzienlijk betere keuze van rollen de laatste jaren. Gambit is doorspekt met goedkope humor en dat komt zijn gortdroge opmerkingen niet ten goede. Met de meer intelligente grappen weet Firth wel raad, maar daar zijn er niet zoveel van. De spaarzame stukken film waarin Alan Rickman als een overspannen haantje tekeer gaat maken gelukkig wat goed. Zijn vertolking van de exhibitionistische, chagrijnige zakenman is eigenlijk het enige succesvolle element van deze film.
Na het zien van Gambit resteert eigenlijk nog maar een enkele vraag: waarom zo moeilijk doen als je toch al toegang hebt tot Shabandars kunstcollectie, én een vriend hebt die meesterlijke vervalsingen van Monet maakt?