Film / Achtergrond
special: IFFR 2014

IFFR: Deel 3

.

DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6DEEL 7DEEL 8 | DEEL 9

Inhoud: To Kill a Man | Sitzfleisch | Stella Cadente

In dit derde deel van 8WEEKLY’s verslag van het IFFR bespreken we een film waarin spanning resulteert in geweldloze moord, een film die verslag doet van een roadtrip en de langdurige relatie tussen de opa en oma van de filmmaakster, en als laatste een komedie over een koning en zijn personeel die zijn opgesloten in hun kasteel.

Geweldloos moorden

To Kill a Man
Alejandro Fernández Almendras • Chili, Frankrijk, 2013
3.0

Boswachter Jorge en zijn gezin worden geterroriseerd door een lokale jeugdbende. Bendeleider Kalule gaat steeds verder, totdat de maat voor Jorge vol is.

Jorge is een timide boswachter die nog bij zijn ex-vrouw woont en zich laat commanderen zonder weerwoord te bieden. Gelaten sjokt hij naar de supermarkt waar hij net vandaan komt om nog bier te halen voor de vrienden van zijn zoon. Voor de tweede maal die dag wordt hij lastig gevallen door Kalule en zijn bende. Zijn geld en insulinespuit moet hij afstaan. Wanneer Jorges zoon Jorgito probeert de spuit terug te kopen wordt hij neergeschoten. Kalule belandt anderhalf jaar achter de tralies, maar wanneer hij vrijkomt begint de ellende pas echt.

Regisseur Alejandro Fernández Almendras maakt een vrij standaard revenge movie waarbij de hardnekkigheid van Kalule extreme vormen aanneemt. Jorge heeft als boswachter beschikking over allerlei dodelijke apparaten, zoals een kettingzaag en jachtgeweer, maar Almendras maakt een vrijwel geweldloze film. De dreiging die uitgaat van Kalule, de frustratie die dat opwekt en de machteloosheid van Jorge worden goed uitgewerkt, maar elke vorm van spanning ontbreekt. Jorge zelf is geen interessant personage en wanneer hij Kalule te grazen heeft genomen bloedt de film langzaam dood.
Terug naar boven

Schlager, rendieren en andere vakantieperikelen

Sitzfleisch
Lisa Weber • Duitsland, 2013
3.5

‘We hebben ook nog een vakantievideo, wil je die zien?’ ‘Nou liever niet’, hoor ik mezelf denken terwijl ik knik. Toch zelden leuk, zoiets. Bij de vakantiefilm van Lisa Weber ligt dat gelukkig anders.

Lisa Weber filmt de roadtrip van Wenen naar de Noordkaap die ze met haar opa, oma en broertje maakt. De reis heeft ongetwijfeld beelden van mooie Noorse en Zweedse landschappen opgeleverd, maar Lisa kiest ervoor met name de relatie tussen opa en oma Weber te tonen. Herkenbare vakantieperikelen en veel komisch gekibbel zijn het gevolg. En schlagermuziek. Heel veel schlagermuziek.

Een apart idee, je eigen opa en oma filmen. Tijdens de Q&A werd duidelijk dat Lisa constant filmt en dat haar omgeving daaraan gewend is, opa en oma incluis. Helaas bleek ook dat er helemaal geen idee achter de film zat en ze een half jaar heeft lopen knippen in een overvloed aan filmmateriaal.

Toch heeft Sitzfleisch zo zijn charmes. Opa en oma Weber zijn stereotype oudjes, al 47 jaar getrouwd en een mooi stel. Opa is gek van herten en rendieren en wil het liefst elk rendier in Scandinavië op de foto zetten, maar is ook ondankbaar, klaagt veel en lijkt oma niet echt te waarderen. Oma ondergaat vooral opa’s geklaag, zijn tirades en reageert laconiek op de kritische vragen van Liza betreffende hun huwelijk. Dat opa af en toe stoom moet afblazen en dat altijd op haar afreageert, dat is nu eenmaal zo.

Lisa bespreekt met haar broer de relatie van hun grootouders en komt tot de conclusie dat ze nooit wil worden zoals haar oma. De weinig liefdevolle relatie en een langdurig huwelijk brengt ze desondanks mooi in beeld, al wordt het niveau van een uit de hand gelopen home video nauwelijks overschreden.
Terug naar boven

Komisch kunststuk

Stella Cadente
Luis Minarro • Spanje, 2014
4.0

Luis Minarro debuteert met een komedie over het kortstondige bewind van koning Amadeo die van 1870 tot 1873 de scepter zwaaide in Spanje. Het regeren wordt hem onmogelijk gemaakt, voornamelijk omdat eigenlijk niemand hem mag.

Amadeo is een Italiaan, waardoor de communicatie tussen hem en zijn Spaanse onderdanen moeizaam verloopt. Hij heeft allerlei hervormingsplannen, maar deze kunnen niet worden uitgevoerd omdat er geen geld is. Bovendien wordt hij vermoord als hij zich buiten de muren van  afgelegen kasteel bevindt. Amadeo en zijn bedienden moeten zich dus binnen en rondom het kasteel zien te vermaken.

Net zoals in Rowan Atkinsons Blackadder slaat de verveling toe, hetgeen leidt tot komische taferelen. Het schild van een kleine schildpad wordt ingelegd met goud en edelstenen, de bediende heeft seks met een watermeloen – onder begeleiding van opera – die vervolgens stijlvol wordt gepresenteerd aan Amadeo, en de koning leert de kok lezen.

De karikaturale karakters worden prachtig gefilmd in met kleur en contrast overladen scènes. Stella Cadente is een kunststuk waarbij elk shot op canvas geprint kan worden waarna er uren naar te kijken valt. De composities zijn klassiek, het sterk aanwezige rood, goud en wit spatten van het doek en wanneer Amadeo’s vrouw Victoria ten tonele verschijnt, is het aanleiding voor een fotoshoot in diavorm. De combinatie van wonderschone beelden met droge komedie maakt Stella Cadente tot een unieke ervaring.
Terug naar boven

Foto’s: International Film Festival Rotterdam

Reageer op dit artikel