Gruwel en jaloezie in een Ierse grot

recensie: V&V Entertainment - The Beauty Queen of Leenane

Albert Verlinde en Roel Vente hebben bewezen dat zij het Nederlandse publiek naar de theaters krijgen met door hen geproduceerde musicals. Nu vinden ze het tijd voor de volgende stap: toneelminnend Nederland veroveren. Beter gezegd: ze gaan een nieuwe groep mensen kennis laten maken met toneel. Want de pure toneelliefhebber zal niet warm worden van hun eerste productie: The Beauty Queen of Leenane. Maar voor de toneel-leek is het stuk heel toegankelijk en goed te verhapstukken.

~

The Beauty Queen of Leenane is van oorsprong een Iers stuk, een zwart melodrama, geschreven door Martin McDonagh. Het vertelt het verhaal van een veertigjarige alleenstaande vrouw, Maureen, die nog steeds bij haar moeder, Mag, woont. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar en lopen over van jaloezie. Ze gunnen elkaar helemaal niks. Als er op een dag een oude bekende  naar het dorp terugkomt en zijn oog op Maureen laat vallen, is dit het begin van een hoop gruwel.

Decor

Het stuk kent één decor: een vochtige grot waar Mag en Maureen al veertig jaar samenwonen. Ze halen hun dagelijke geluk uit het pesten van elkaar en het zich ergeren aan de ander. De asociale Maureen bekt haar moeder af: Jij bent gewoon een aansteller, jij. En meerdere malen laat ze weten te dagdromen over haar moeders dood. Ze verwond haar moeder en geeft haar  ovalmatine met klonten. Nelly Frijda, die de rol van de vieze moeder op zich neemt, zal vooral ouder publiek naar de theaters brengen. Maar hoe je het ook wendt of keert: Het blijft gewoon Ma Flodder in een Ierse grot. Annick Boer speelt  de rol van Mag, maar weet de onderhuidse spanning die het stuk in zich heeft niet over te brengen. Daardoor onstaat er in de pauze al discussie. De ene helft van het publiek vindt de moeder een kreng, terwijl de andere helft juist de dochter een afschuwelijk wijf vindt. En dat betekent dus al niet veel goeds; iedereen zat toch echt naar hetzelfde stuk te kijken.

~

Mannelijke rollen

Waldemar Torenstra en Teun Luijkx zijn verantwoordelijk voor de mannelijke rollen. Net als Boer, komt Torensta met een vervormde stem het podium op. De eerste minuten is dat vreemd, maar godzijdank blijft hij het doorvoeren en blijft het geloofwaardig. Zijn appearance is goed,  je zit niet naar Torenstra de mooie jongen te kijken, maar naar een schmutzige Ierse jongen die van het leven probeert te genieten. Zijn broer is een armoedige bully in trainingsbroek die af en toe bij moeder en Maureen komt binnenvallen met een boodschap.

Klucht

The Beauty Queen of Leenane
is gemaakt in samenwerking met De Utrechtse Spelen en wordt geregiseerd door Jos Thie. Thie is geen onbekende van V&V Entertainment, want eerder regiseerde hij Doe Maar. Vanaf nu belooft V&V entertainment ieder jaar een toneelstuk te produceren en een keer in de twee jaar met De Utrechtse Spelen samen te werken. Het is een moeilijk stuk om te spelen, dat blijkt maar weer. Door alle misverstanden, de pesterijen en de hier en daar flauwe grappen (moeder gooit haar po leeg in de gootsteen en gebruikt vervolgens een lepel uit diezelfde gootsteen. Niet één keer, maar veel te vaak), wordt het stuk al snel een klucht. Zelfs wanneer er gruwelijke dingen gebeuren. Toch is het verhaal spannend en verveelt het niet. Je wilt weten hoe het eindigt, hoe dingen worden opgelost. Een voorstelling die het waarschijnlijk bij ckv-leerlingen en ouderen met een zwak voor Frijda heel goed doet. Hoewel het geen topstuk is, is het wel een stuk dat lekker wegkijkt. Alle begin is moeilijk, helmaal als je voor het tere verhaal van The Beauty Queen of Leenane kiest. Zelfs voor Albert Verlinde.