Hard en donker op zoek naar erkenning

recensie: Outerspace - Blood and Ashes

Hiphop uit Philidelphia is voornamelijk op de kaart gebracht door The Roots. Dat de stad ook andere hiphop kan voortbrengen dan de laidback en organische stijl van deze groep bewijzen de mc’s Planetary en Crypt the Warchild. Gezamenlijk staan zij bekend als Outerspace en hebben zij hun faam voornamelijk te danken aan de eveneens uit Philly afkomstige Jedi Mind Tricks. Onder de vleugel van deze groep verfijnde het duo hun harde en donkere geluid, brachten ze een aantal 12 inches uit en tourden zij regelmatig met hun mentoren. Een volledig album was er nog niet, maar het wachten is nu over, Outerspace debuteert met het album Blood and Ashes op Babygrande.

~

De invloed van Jedi Mind Tricks is over het gehele album duidelijk te horen. Vinnie Paz, rapper van Jedi Mind Tricks, doet af en toe wat backing vocals en dropt een vers op het nummer Blades of Glory. Het zijn echter voornamelijk de rauwe raps en donkere slepende beats die de invloed van hun mentoren verraden. Planetary en Crypt hebben verschillende producers van stal gehaald om dit te bereiken. Opvallend genoeg staat Stoupe, de producer van Jedi Mind Tricks niet in het rijtje, maar zijn afwezigheid wordt in ieder geval niet echt gemist. Producers als Beyonder, 7L, Celph Titled en Panic van Molemen leveren allen harde en duistere beats die goed kunnen concureren met die van Stoupe.

Shady

Tekstueel gezien komen Planetary en Crypt vaak niet veel verder dan wat opschepperig gedrag, waarbij je vooral op het hart gedrukt krijgt dat Outerspace geen groep is om mee te dollen. Nou, joepie. Je doet de groep echter tekort om alleen hier de aandacht op te vestigen, want Planetary en Crypt kunnen wel degelijk tracks met inhoud schrijven. Whatever It Takes is hun ode aan de zoektocht naar erkenning van de muziekindustrie. Soortgelijk is het Crypts vers op Raw Deal. Hij refereert hier aan de “Industry Rule # 4080: record companies are shady”, ooit bedacht door Q-Tip van A Tribe Called Quest.

Maatschappijkritisch

Het beste nummer van het album is ongetwijfeld de afsluiter Angels of Death, waarin de hulp werd ingeroepen van Immortal Technique, die vooral bekend staat om zijn maatschappijkritische teksten. Hij rapt: “Illuminati trying to raise the devil at any cost, they probably cloned Jesus with the blood off the cross. And I know it’s the same motherfuckers I see that genetically engineered HIV.” Of je het er mee eens bent of niet, het zijn in ieder geval woorden die je even laten denken.

Niet uniek

Over het geheel genomen is het album solide, maar ook middelmatig te noemen. Outerspace is op zijn best wanneer zij hun harde raps droppen op donkere beats. Het album staat er vol mee en als je hiervan houdt is Blood and Ashes zeker iets voor jou. Voor een debuut zit het album goed in elkaar, maar echt uniek is het echter nergens. Wat meer variatie zou de groep zeker goed doen, maar wie weet wat de toekomst voor Outerspace nog brengt.